Freelance podnikání

Freelance podnikání, freelance ekonomika – a co to pro vás znamená

Freelance podnikání je stále častější. Více a více lidí pracuje jako nezávislí podnikatelé – a množství malých podniků závisí právě na jejich práci. Jaká je vaše role v novém ekonomickém „ekosystému“ freelance ekonomiky? Ať už jste na straně najímajících, nebo najímaných, tradiční systém zaměstnavatel-zaměstnanci se postupně mění. Jste na to připraveni?

Freelance podnikání a „gig economy“

Vítejte v ekonomice lidí na volné noze! V roce 2016 tvořili freelanceři, včetně částečných, v USA 34% pracovní síly a do roku 2020 je předpokládán nárůst až na 50%. V Evropě vzrostl od roku 2000, podle Evropského fóra pro nezávislé profesionály (EFIP), počet nezávislých podnikatelů o 82%.

Existuje pro to několik důvodů. Současná ekonomika není příznivá pro hledání stálého zaměstnání a množství zaměstnavatelů je nedokáže ani nabídnout. Někteří lidé si tak jednoduše užívají svobody vybírat si s kým, kde a kde budou pracovat. Pro jiné může být freelance podnikání východiskem pro úspěšné zvládání rodiny i kariéry. Ať už je důvod jakýkoliv – Tradiční vztah mezi zaměstnavatelem a zaměstnancem se mění. Co přesně to pro vás může znamenat? Čtěte dál.

Najímání freelancerů – jak si je udržet

Jestliže jste majitel menšího podniku, může pro vás být najímání freelancery tou nejjednodušší cestou k odvedené práci bez zbytečné zodpovědnosti a dlouhodobých zaměstnanců. Tenhle zaměstnanecký vztah „bez závazků“ je vhodný hlavně pokud začínáte a nemáte dostatek finančních prostředků na placení stálých zaměstnanců, nebo pokud potřebujete odborníka na jeden určitý projekt. Je ale třeba dát si na určité věci pozor:

1. Freelanceři nepracují zadarmo

Zaslouží si dostat zaplaceno stejně jako jakýkoliv váš zaměstnanec – včas a férově. Najímání profesionálů na volné noze není vlastně nic levného. Velké množství freelancery si účtuje více než vaši zaměstnanci. Nicméně oprávněně – potřebují peníze na zaplacení věcí jako je pojištění či doprava. Všeho toho, o co se už nemusíte starat.

2. Freelanceři musí dostat zaplaceno včas

Najímání freelancerů vám ušetří čas s papírováním, to je pravda. Ale ne úplně. Vyúčtují vám svou práci, a stejně jako vy očekáváte, že svou práci dokončí včas, oni očekávají, že faktury včas uhradíte. Pokud se tak nestane, mohou vás čekat právní problémy a stejně tak i poškozená reputace. A to není zrovna cesta k úspěšnému podnikání. Takže, prosím, mějte na vždy paměti včasné uhrazení faktur a výdajů.

3. Freelanceři mohou pracovat v týmu

Jestliže se váš personál skládá z několika freelancerů pracujících dohromady, musíte k nim přistupovat jako by byli tým. Pořádat pravidelné týmové meetingy, používat společný komunikační kanál – teprve pak váš tým může dobře fungovat. Se správným nástrojem můžete dokonce sledovat jejich odpracovaný čas – a tudíž i kolik vás budou stát. Nebudete tak překvapeni, až příští měsíc přijdou faktury.

4. Freelanceři mohou také skončit

Častá změna personálu není příliš příznivá pro udržení úspěšného a stabilního podnikání. Snažte se proto o co nejdéle trvající spolupráci se svými freelancery. Buďte v kontaktu a ujistěte se, že vždy víte, na čem zrovna pracují. A pokud se rozhodnou, že už pro vás nemohou déle pracovat, umožněte jim předat zkušenosti, které získali při práci pro vás.

5. Freelanceři mohou pracovat, pro koho chtějí; klidně i pro vašeho největšího konkurenta

Je důležité si uvědomit, že nejen vy, ale i vaši freelanceři si užívají výhod „zaměstnání bez závazků“. Mohou odejít z minuty na minutu, a (alespoň pokud s nimi nemáte smlouvu, která by to nedovolovala) mohou jít pracovat, pro koho chtějí. Klidně i pro vašeho největšího rivala.

Takže se k nim raději chovejte co nejlépe.

Být na volné noze – a dostávat za to zaplaceno

Na druhou stranu, pokud jste na volné noze, spadají na váš všechny záležitosti, o které se dříve staral váš zaměstnavatel. Ještě k tomu, že musíte dělat svou práci a to velmi dobře, je nutné postarat se o několik dalších věcí. Několik děsivých, čas ubíjejících věcí, jako například:

1. Daně

Musíte platit své vlastní daně – což je ten nejlepší důvod pro udržování přehledu ve vlastních výdělcích a výdajích. Vždy podávejte své daňové přiznání včas a ještě předtím si pečlivě zjistěte, které daně se vás týkají. Musíte se registrovat jako plátci DPH? A víte, jaké odpočty z daní jsou pro vás možné? Nejlepší je sehnat si profesionála, který vám tyhle otázky pomůže zodpovědět, vyplatí se to.

2. Musíte si platit – a najít! – své vlastní pojištění

Co by se stalo, kdybyste potřebovali jít na operaci slepého střeva? Nebo kdyby do vás někdo narazil autem? Možná jste zdraví, opatrní a rozumný, ale takové věci se mohou stát vždycky. Jste na to připraveni? Může se to zdát děsivé, ale pojištění je velmi důležité. Nic tedy neodkládejte a zajistěte si vše potřebné – zdravotní pojištění, pojištění právní ochrany, důchodové pojištění. Vše je teď na vás. Ptejte se ostatních, hledejte na internetu nebo kontaktujte profesionálního poradce.

3. Jste svým vlastním účetním

Odesílání faktur, navrhování rozpočtu i nastavování cen za práci – to vše je, pokud jste na volné noze, součástí vaší práce. Udělejte si tedy pořádek ve financích a šetřete si čas i peníze používáním správného nástroje pro účetnictví, sledování času a správu projektů. Budete ho potřebovat.

4. Vytváříte si své vlastní pracovní prostředí

Pro některé je nejlepší pracovat z domova v pyžamu, pro jiné by to znamenalo postupně hlubší a hlubší depresi. Zjistěte, který typ jste. Jestli se vám lépe pracuje z kavárny, nebo ve společnosti jiných pracujících lidí. Vytvořte si dokonalé pracovní prostředí. A nezapomeňte tyhle výdaje započítat do svého rozpočtu!

5. Jste svůj vlastní šéf. Až na to, že nejste.

Vlastně jste si pořídili ne jednoho, ale dokonce několik šéfů – svých klientů. To oni vás najímají a platí. Takže pokud nejste špička ze všech špiček všech špiček, musíte dodat práci na čas, být vstřícní a spolehliví, aby jste si klienty udrželi. A nezapomínejte: Musíte se snažit vydělat i na drobnostech. Nejste totiž jen vlastní účetní, ale i svůj vlastní správce financí. Nebojte se tedy ani menších zakázek – a udržujte své nejdůležitější klienty spokojené.

Nový freelance vztah

Najmout si freelancera je skoro jako chodit s vlastní pracovní sílou – může se ukázat, že jde o nezávazný, zábavný vztah na jednu noc, bez závazků. Ale může to být také začátek dlouhého, pevného vztahu, který pro vás bude důležitý po mnoho dalších let, nebo dokonce celý život.

Práce na volné noze vám může připadat jako otevřený vztah – Můžete si užívat různé životy, klienty a pracovní přístupy. Užívejte si, dokud to jde! Protože, kdo ví, protože možná s některým zůstanete už navždy…

Ať už je váš cíl jakýkoliv, a ať už jste na jedné či druhé straně tohoto nově vznikajícího typu pracovního vztahu – Ujistěte se, že je to vztah vhodný, oboustranně užitečný a pevný.

S pozdravem, zistemo

podnikání a management účetnictví


Také zajímavé

10 důvodů proč vyzkoušet sledování pracovní doby v cloudu

Se sledováním odpracovaného času zaměstnanců se to má tak: Měli bychom to dělat, ale většina z nás ti buď nedělá, nebo dělá špatně – ať už z rozpačitosti nebo jiných důvodů.

podnikání a management sledování času

Opravdu bude váš tým produktivnější s flexibilní pracovní dobou? 5 mýtů o alternativních přístupech k pracovnímu rozvrhu

Stojíte v čele týmu pracujícího na dálku? Pracují vaši zaměstnanci z domova? Nebo pevně věříte, že je nejlepší pracovní doba od 9 do 5? Nehledě na to, jaký systém používáte – pokud vedete podnik, je pro vás produktivita týmu klíčová.

budoucnost podnikání novinky podnikání a management podnikatel sledování času ženy v podnikání

Co je Cloud? A můžete mu věřit se svým podnikáním?

Cloudová alba, cloudové účetnictví, cloudová úložiště – cloud se stal domovem pro téměř všechna naše data. Ale co přesně vlastně cloud je? A nakolik je vhodný pro freelancery a menší podniky?

budoucnost podnikání cloud podnikání a management účetnictví

Self-promotion: 7 tipů jak na to

Každý z nás to někdy musí udělat a obvykle ne uplně rád. Self-promotion, tzv. sebepropagace. Vše ale půjde snáz s našimi sedmi tipy a jedním tajným navíc! Propagace sebe sama může být složitá.

podnikání a management freelancer

Řemeslná práce a cloudové účetnictví? Jde to dohromady!

Řemeslníci, mechanici – i těm, kteří běžně pracují spíš rukama než na síti, může být digitální fakturace a aplikace pro sledování času více než užitečná. Pojďme si společně projít zistemo, uvidíte sami.

účetnictví

Žádné e-maily, stoprocentní výkonnost: 5 důvodů, proč se zbavit e-mailu

Kolik e-mailů se vám každý den objeví v doručené poště? Řekla bych, že až moc. Podle nedávné americké studie strávíme každý den 3,1 hodiny pracovními e-maily a dalších 3,2 hodiny soukromými.

podnikání a management

Pracujte chytře a nechte si zaplatit rychleji!

Kreditní karta není potřeba, zrušit to můžete kdykoli.