Stojíte v čele týmu pracujícího na dálku? Pracují vaši zaměstnanci z domova? Nebo pevně věříte, že je nejlepší pracovní doba od 9 do 5?
Nehledě na to, jaký systém používáte – pokud vedete podnik, je pro vás produktivita týmu klíčová. A se vším tím pozdvižením ohledně budoucnosti a konci práce v kanceláři jste se museli sami sebe ptát:
Opravdu může jiný přístup k rozvrhu pracovní doby zvýšit produktivitu mých zaměstnanců? Nebo je to jen mýtus?
Problém s flexibilní pracovní dobou
Už jsem to slyšela všechno. Všechny ty starosti a strach, který obklopuje alternativní přístupy k rozvržení času na práci. Flexibilní doba způsobuje chaos, se vším tím plánováním a volnými dny. Lidé pracující na dálku by mohli „pracovat“ třeba u televize, nebo se, ještě hůř, starají u práce o děti a uklízí dům. Nehledě na problém s důvěrou – opravdu si zaznamenávají odpracované hodiny tak, jak mají?
Pojďme společně zbořit pár mýtů a podívat se, jak se věci mají.
Může alternativní přístup k pracovní době fungovat? (Foto od: Andrew Neel | Unsplash)
Mýtus č. 1: Čím delší pracovní doba, tím vyšší produktivita. Pravda, nebo ne?
Lživější než lež. Spojování produktivity s počtem odpracovaných hodin je zřejmě jedním z největším mýtů naší doby. Studie za studií dokazuje, že produktivita nestoupá, když pracujeme déle. Ve skutečnosti je to naopak: Čím více pracujeme, tím déle nám trvá splnit určitý úkol. Působí na nás únava, jsme roztěkaní a nesoustředění. Unavení pracovníci dělají více chyb, jsou častěji nemocní a méně motivovaní. Prostě ne zrovna to, co chcete od svého týmu, nemám pravdu?
Mýtus č. 2: Produktivity dosahujeme během minimálně 6-8hodinového pracovního dne. Pravda, nebo ne?
Ne. Věděli jste, že průměrně je člověk produktivní jen 3 hodiny denně? Ano, čtete správně. Z 8 nebo více hodin, které strávíte v práci, opravdu pracujete jen tři. Méně než polovinu. Toto číslo se jemně navýší v případě, že je zaměstnancům umožněno pracovat tak, jak potřebují – bez vyrušení, tak aby měli kontrolu nad vlastním rozvrhem a pracovali ve vhodném prostředí. Ale i tak, co se týče opravdové produktivity, je osmihodinová pracovní doba mýtus.
Mýtus č. 3: Pracovníci na dálku lžou ohledně odpracovaných hodin. Pravda, nebo ne?
Na první pohled by se snad i zdálo, že je to pravda. Existuje mnoho zpráv o zneužívání práce z domova, dokonce tolik, že v roce 2013 se Marisa Mayers rozhodla ukončit veškerou spolupráci na dálku na Yahoo. Za těchto okolností dokonce i zpráva webu Gallup vyjadřuje určité podezření ohledně toho, že pracovníci na dálku zaznamenávají více hodin než běžní zaměstnanci. Vždyť přece…mohli by si ty hodiny klidně zaznamenávat z gauče, ne? Zamyslete se ještě jednou. Stejný zpráva zároveň uvádí, že zaujetí prací a motivace jsou mnohem vyšší u lidí pracujících z domova než u jejich kancelářských kolegů – a zaujatí, motivovaní zaměstnanci jsou přesně to, co chcete ve svém týmu. A i kdyby byli přihlášení do systému během chvíle, kdy si šli zdřímnout – nedozvěděli jsme se náhodou, že produktivita není spojená s počtem odpracovaných hodin? Stejně jako v mnoha jiných aspektech života tu jde hlavně o kvalitu, ne kvantitu. A svým zaměstnancům přece platíte hlavně za kvalitu, není to tak?
Mýtus č. 4: Alternativní přístupy k pracovní době jsou špatné pro zaměstnavatele a dobré pro zaměstnance. Pravda, nebo ne?
Toto je běžný omyl. Ve skutečnosti z flexibilního rozvrhu profitují obě strany – ale zároveň to může pro obě strany znamenat i velkou nevýhodu. Je nesporně užitečné mát své zaměstnance při ruce od 9 do 5 (nebo déle). Na druhé straně, pracující z domova nemají možnost stejných sociálních interakcí jako lidé v kanceláři – setkání u automatu, drby u oběda a všeobecný pocit společně odvedené práce.
Vytvořte pocit práce v týmu i když třeba nikdy nepracujete na stejném místě. (Foto z: Unsplash / rawpixel.com)
Lidé pracující z domova mohou být celkem osamělí, a není tak jednoduché vytvořit pocit spolupráce v týmu, když si nikdy nepromluvíte z očí do očí. Ale existují způsoby, jak na to: Organizování pravidelných meetingů nebo založení skupinového chatu jsou jen dva z příkladů. A co se týče a dosažitelnosti vašich dálkových zaměstnanců, dnešní možnosti komunikace na dálku jsou v podstatě nekonečné. Skypujte, nebo chatujte, používejte chytré nástroje pro správu projektů a umožněte svým zaměstnanců pracovat jejich vlastním tempem. Odměna vás nemine.
Mýtus č. 5: Když věřím zaměstnancům ohledně odpracované doby, nepotřebuju žádný program na měření času. Pravda, nebo ne?
Pravda. Pokud věříte svým zaměstnancům, nemusíte měřit jejich odpracované hodiny. Ale měli byste: Je nutné udržovat si přehled o pracovní době vašich zaměstnanců – pro jejich vlastní dobro, a pro dobro vaší společnosti. Nejen proto, že v evropských zemích jste ze zákona povinni tak učinit, ale hlavně v zájmu vašeho podnikání. Pracovní doba založená na důvěře obvykle vede k většímu zaujetí a delší době strávené prací.. A jak už jsme zjistili, dlouhá pracovní doba není dobrá pro tělo, mysl, …ani produktivitu. Takže prosím, zaznamenávejte ty odpracované hodiny. Dnešní systémy pro sledování času vám umožní věcí jako například online sledování odpracovaného času týmu nebo živé sledování výkonnosti.
Alternativní přístupy k pracovní době opravdu fungují!
Je to tak. A můžete je potřebovat, abyste mohli zvýšit produktivitu vašeho týmu. Ale používejte je obezřetně: Komunikace je klíčem ke šťastnému a produktivnímu týmu. S flexibilními rozvrhy a prací na dálku je důležitější teď než kdy dříve, abyste měli přehled o tom, co kdo zrovna dělá. A pomůžou vám s tím nástroje jako například chytré sledování času a integrovaná správa projektů..
Začněte už dnes a najděte dokonalé řešení pro vás, váš tým a vaše podnikání – a výsledky si budete moci užívat v následujících letech.
Práce na dálku, flexibilní pracovní doba, nebo staré dobré od 9 do 5: Jaké uspořádání vám nejlépe vyhovuje? Napište mi!
S pozdravem, zistemo