Freelance podnikání

Majitelky podniků – Jsou ženy lepší v podnikání?

Je dost možné, že jste jednou z nich. Nebo to máte v plánu. Nebo máte jednu za manželku? Ženy-podnikatelky, matky-podnikatelky…

Ženské podnikání je na vzestupu

A podle statistiky jejich podniky prosperují.

Kdo jsou a na jaký ty podnikání se soustředí? Jaké jsou jejich důvody? A proč je to vůbec důležité? Čtěte dál a raději se na to posaďte. Protože stereotypy se budou možná otřásat v základech.

Mýtus „Matka-podnikatelka“

Všichni ten příběh známe: Žena se stane matkou, odejde z práce a začne tak trošku podnikat z domova – obvykle vaří, píše blog, plete svetry nebo peče sušenky. Podnikání se rozroste a spolu s ním vzroste i její pocit naplnění a štěstí.

Tenhle příběh je mýtus, a to navíc velmi zavádějící. Je pravda, že vám spousta žen řekne, že začínaly podnikat proto, aby byly schopné během mateřské pracovat (a tím pádem si i vydělávat) z domova. Ale to je pravda jen napůl.

Ano, podnikatelé mají více flexibilní rozvrh – ale tzv. „matky-podnikatelky“ musí pracovat stejně dlouho jako bezdětné podnikatelky či podnikatelé. Jinak řečeno – Slyšeli jste už někdy o otci-podnikateli? Ne. Protože otec s vlastním podnikem je prostě a jednoduše podnikatel.

Tak proč bychom měli vůbec mluvit, číst a psát o ženách podnikatelkách? Má podnikání něco společného s pohlavím? Podle číselných údajů sice samozřejmě má, ale zcela jinak, než si myslíte.

Ženské podnikání v číslech

Začít podnikat je jednoduché, ale udržet si stabilní podnik už dá práci. A ženám to jde, alespoň podle statistik, výborně. K roku 2015 vlastnily ženy v USA 31% menších podniků a 9.1 milionů firem (malých i velkých). Podle speciální zprávy spol. GEM ohledně podnikání žen (originální zpráva: Women’s Entrepreneurship) mezi lety 2012 a 2014 narostl světový počet podniků vlastněných ženami o 7%, čímž se genderová nerovnost snížila na 6%.

Podle studie americké organizace American Express OPEN (Stav podniků vlastněných ženami k r. 2016, orig. The State of Women-Owned Businesses 2016) narostl v USA v letech 1997-2016 počet majitelek podniků o neuvěřitelných 54%.

Úspěch podniků vlastněných ženami

Ještě jste tady? To je dobře. Teď totiž přijde to opravdové překvapení: Zatímco celková zaměstnanost v USA klesla mezi lety 2007 a 2012 o 1,2% a ekonomický nárůst zaznamenaly pouze největší firmy, zaměstnanost ve firmách, jejichž vlastníky jsou ženy, naopak významně narostla – o celých 18%.

Působivé, nemyslíte? V době, kdy roste nezaměstnanost a spousta malých podniků musí propouštět, vytváří ženy v podnikání nová pracovní místa. Hodně pracovních míst. Navíc podnikům vlastněných ženami narostly od roku 2007 příjmy o 35%, přičemž národní průměr je kolem 30%.

Podle číselných údajů se tedy zdá, že ženy odvádí ve vedení a spravování podniků, malých či velkých, lepší práci. Jak je to možné? Zde jsou tři hlavní důvody:

1. Ženy vytváří produktivnější týmy

Spol. Gallup ve své zprávě ohledně amerických manažerů (State of The American Manager) uvádí, že ženám se lépe daří být angažovanými a zároveň zapojovat zaměstnance do práce. Manažerky navíc častěji poskytnou zaměstnancům upřímnou a konstruktivní zpětnou vazba a dokážou lépe rozpoznat a ocenit dobře odvedenou práci. To vše se pak odráží ve vyšší produktivitě zaměstnanců a větší výkonnosti týmů. Což je pro úspěšný podnik základem.

2. Ženy volí udržitelné podnikání

Podle studie banky Barclay (Shattering Stereotypes), publikované v roce 2015, se ženy více starají o udržitelnost vlastního podnikání než jejich mužské protějšky. Spíše než aby se snažily zvětšovat firmu co nejrychleji a pak hledaly, kudy utéct, zaměřují se podnikatelky na dlouhodobý zisk. Dokážou tím pádem také lépe předvídat obtíže, minimalizovat risk a jednat s větší opatrností.

3. Ženy se podceňují

Tento stereotyp se zdá být pravdivým: Ženy se podceňují, zatímco muži jsou obvykle příliš sebevědomí. Na dotaz, jak se daří jejich podnikání, odpovědělo 42% žen a 62% mužů, že jejich podnik „prosperuje“ – přitom ve skutečnosti se ve stejné studii ukazuje, že více úspěšných podniků patří ženám. Podceňování má i svou světlou stránku: Ženy si obvykle najímají experty i ve chvíli, kdy by to muži neudělali. Ženy-majitelky podniků také téměř třikrát častěji než muži spolupracují s výzkumnými institucemi, např. univerzitami.

Jak vypadá pro podnikatelky budoucnost?

Podniky v rukou žen se zdají být úspěšnější, nehledě na velikost, zaměření i zemi. V průměru mají malé (50-99 zaměstnanců) i sólové (bez zaměstnanců) podniky vyšší zisk, pokud je vlastní žena. Vše se tedy zdá v pořádku.

Ať už se jedná o ženu, který se stará o rodinu a svoje drobné podnikání, nebo o podnikatelku vlastnící mnohamilionovou korporaci, mají všechny ženy v podnikání jedno společné: jsou stále v menšině. A obvykle si vydělávají méně než jejich mužské protějšky. I když se zdá, že změna je pomalu na cestě.

Přestože statisticky jsou ženy lepší ve vedoucích pozicích, studie spol. Gallup zjistila, že pouze menšina 20% by raději pracovala pod vedením ženy, zatímco 33% preferuje mužského manažera. Dobrou zprávou je, že 46% dotázaných nemá preferenci.

A právě tomu říkám genderová rovnost. Protože jsme přece všichni jen lidé.

S pozdravem, zistemo

budoucnost podnikání ženy v podnikání podnikání a management


Také zajímavé

Určete si priority v 5 jednoduchých krocích

Jako podnikatel občas musíte dělat velmi rychlá rozhodnutí – a často se vám může zdát, že takové naléhavé případy se hromadí jeden za druhým. No a od koho se nejlépe naučit, jak se v takových případech chovat?

podnikání a management

Přežití projektu 101: Jak se vyhnout 5 hlavním příčinám selhání projektu

Organizace po celém světě každoročně zahajují mnoho projektů, ale značná část z nich nedosáhne svých cílů nebo je zcela ukončena. Výsledkem těchto neúspěchů jsou promarněné zdroje, promarněné příležitosti a v některých případech i značné finanční ztráty.

podnikání a management marketing

Chcete vytvořit pracovní prostředí vhodné pro rodinu? Čtěte dál.

70% dnešních pracujících, ať už žen, nebo mužů, se neúspěšně snaží balancovat mezi rodinou a prací. A to pak ústí ve stres, rozvody a rozvrácené rodiny. Takže je na čase vytvořit pracovní prostředí vhodné pro rodinu!

budoucnost podnikání sledování času podnikání a management ženy v podnikání

Vánoce, Vánoce přich… no však to znáte

Přichází doba Vánoc a s ní také doba hromadných e-mailů. Nestíháme ani kontrolovat schránky, které plní nejrůznější vánoční přání a zprávy od obchodních partnerů i přátel. zistemo vám pomůže získat zpět kontrolu nad vašimi e-maily s jednoduchou funkcí exportu adres.

podnikání a management

Jak se vypořádat s přesčasem a hodinami navíc

Potřebujete stihnout deadline, váš šéf potřebuje mít zadaný úkol hotový dnes večer nebo musíte vzít dvojitou směnu, kvůli nemocnému kolegovi: někdy prostě musíte odpracovat něco navíc. To je v pořádku, dokud za to dostanete zaplaceno.

freelancer podnikání a management podnikatel sledování času

Buďte chytří a měřte svůj čas

Přemýšleli jste někdy nad tím, jak byste vlastně jako podnikatel na volné noze mohli měřit svůj čas? Podívejte se na několik tipů, jak mít svůj čas pod kontrolou a jaké nástroje k tomu použít.

sledování času freelancer

Pracujte chytře a nechte si zaplatit rychleji!

Kreditní karta není potřeba, zrušit to můžete kdykoli.