Freelance podnikání

Majitelky podniků – Jsou ženy lepší v podnikání?

Je dost možné, že jste jednou z nich. Nebo to máte v plánu. Nebo máte jednu za manželku? Ženy-podnikatelky, matky-podnikatelky…

Ženské podnikání je na vzestupu

A podle statistiky jejich podniky prosperují.

Kdo jsou a na jaký ty podnikání se soustředí? Jaké jsou jejich důvody? A proč je to vůbec důležité? Čtěte dál a raději se na to posaďte. Protože stereotypy se budou možná otřásat v základech.

Mýtus „Matka-podnikatelka“

Všichni ten příběh známe: Žena se stane matkou, odejde z práce a začne tak trošku podnikat z domova – obvykle vaří, píše blog, plete svetry nebo peče sušenky. Podnikání se rozroste a spolu s ním vzroste i její pocit naplnění a štěstí.

Tenhle příběh je mýtus, a to navíc velmi zavádějící. Je pravda, že vám spousta žen řekne, že začínaly podnikat proto, aby byly schopné během mateřské pracovat (a tím pádem si i vydělávat) z domova. Ale to je pravda jen napůl.

Ano, podnikatelé mají více flexibilní rozvrh – ale tzv. „matky-podnikatelky“ musí pracovat stejně dlouho jako bezdětné podnikatelky či podnikatelé. Jinak řečeno – Slyšeli jste už někdy o otci-podnikateli? Ne. Protože otec s vlastním podnikem je prostě a jednoduše podnikatel.

Tak proč bychom měli vůbec mluvit, číst a psát o ženách podnikatelkách? Má podnikání něco společného s pohlavím? Podle číselných údajů sice samozřejmě má, ale zcela jinak, než si myslíte.

Ženské podnikání v číslech

Začít podnikat je jednoduché, ale udržet si stabilní podnik už dá práci. A ženám to jde, alespoň podle statistik, výborně. K roku 2015 vlastnily ženy v USA 31% menších podniků a 9.1 milionů firem (malých i velkých). Podle speciální zprávy spol. GEM ohledně podnikání žen (originální zpráva: Women’s Entrepreneurship) mezi lety 2012 a 2014 narostl světový počet podniků vlastněných ženami o 7%, čímž se genderová nerovnost snížila na 6%.

Podle studie americké organizace American Express OPEN (Stav podniků vlastněných ženami k r. 2016, orig. The State of Women-Owned Businesses 2016) narostl v USA v letech 1997-2016 počet majitelek podniků o neuvěřitelných 54%.

Úspěch podniků vlastněných ženami

Ještě jste tady? To je dobře. Teď totiž přijde to opravdové překvapení: Zatímco celková zaměstnanost v USA klesla mezi lety 2007 a 2012 o 1,2% a ekonomický nárůst zaznamenaly pouze největší firmy, zaměstnanost ve firmách, jejichž vlastníky jsou ženy, naopak významně narostla – o celých 18%.

Působivé, nemyslíte? V době, kdy roste nezaměstnanost a spousta malých podniků musí propouštět, vytváří ženy v podnikání nová pracovní místa. Hodně pracovních míst. Navíc podnikům vlastněných ženami narostly od roku 2007 příjmy o 35%, přičemž národní průměr je kolem 30%.

Podle číselných údajů se tedy zdá, že ženy odvádí ve vedení a spravování podniků, malých či velkých, lepší práci. Jak je to možné? Zde jsou tři hlavní důvody:

1. Ženy vytváří produktivnější týmy

Spol. Gallup ve své zprávě ohledně amerických manažerů (State of The American Manager) uvádí, že ženám se lépe daří být angažovanými a zároveň zapojovat zaměstnance do práce. Manažerky navíc častěji poskytnou zaměstnancům upřímnou a konstruktivní zpětnou vazba a dokážou lépe rozpoznat a ocenit dobře odvedenou práci. To vše se pak odráží ve vyšší produktivitě zaměstnanců a větší výkonnosti týmů. Což je pro úspěšný podnik základem.

2. Ženy volí udržitelné podnikání

Podle studie banky Barclay (Shattering Stereotypes), publikované v roce 2015, se ženy více starají o udržitelnost vlastního podnikání než jejich mužské protějšky. Spíše než aby se snažily zvětšovat firmu co nejrychleji a pak hledaly, kudy utéct, zaměřují se podnikatelky na dlouhodobý zisk. Dokážou tím pádem také lépe předvídat obtíže, minimalizovat risk a jednat s větší opatrností.

3. Ženy se podceňují

Tento stereotyp se zdá být pravdivým: Ženy se podceňují, zatímco muži jsou obvykle příliš sebevědomí. Na dotaz, jak se daří jejich podnikání, odpovědělo 42% žen a 62% mužů, že jejich podnik „prosperuje“ – přitom ve skutečnosti se ve stejné studii ukazuje, že více úspěšných podniků patří ženám. Podceňování má i svou světlou stránku: Ženy si obvykle najímají experty i ve chvíli, kdy by to muži neudělali. Ženy-majitelky podniků také téměř třikrát častěji než muži spolupracují s výzkumnými institucemi, např. univerzitami.

Jak vypadá pro podnikatelky budoucnost?

Podniky v rukou žen se zdají být úspěšnější, nehledě na velikost, zaměření i zemi. V průměru mají malé (50-99 zaměstnanců) i sólové (bez zaměstnanců) podniky vyšší zisk, pokud je vlastní žena. Vše se tedy zdá v pořádku.

Ať už se jedná o ženu, který se stará o rodinu a svoje drobné podnikání, nebo o podnikatelku vlastnící mnohamilionovou korporaci, mají všechny ženy v podnikání jedno společné: jsou stále v menšině. A obvykle si vydělávají méně než jejich mužské protějšky. I když se zdá, že změna je pomalu na cestě.

Přestože statisticky jsou ženy lepší ve vedoucích pozicích, studie spol. Gallup zjistila, že pouze menšina 20% by raději pracovala pod vedením ženy, zatímco 33% preferuje mužského manažera. Dobrou zprávou je, že 46% dotázaných nemá preferenci.

A právě tomu říkám genderová rovnost. Protože jsme přece všichni jen lidé.

S pozdravem, zistemo

budoucnost podnikání ženy v podnikání podnikání a management


Také zajímavé

Opravdu bude váš tým produktivnější s flexibilní pracovní dobou? 5 mýtů o alternativních přístupech k pracovnímu rozvrhu

Stojíte v čele týmu pracujícího na dálku? Pracují vaši zaměstnanci z domova? Nebo pevně věříte, že je nejlepší pracovní doba od 9 do 5? Nehledě na to, jaký systém používáte – pokud vedete podnik, je pro vás produktivita týmu klíčová.

budoucnost podnikání novinky podnikání a management podnikatel sledování času ženy v podnikání

Vaše podnikání na sociálních sítích: Vytvořte poutavý obsah v 5 krocích a vyhněte se jednomu velkému pádu

Má váš podnik stránku na Facebooku? A účet na Twitteru? A co takhle Instagram nebo LinkedIn? Marketing na sociálních sítích může být matoucí pro mnohé podnikatele. Ale nebojte se! Naučte se jak na to a posuňte vaše podnikání na novou sociální úroveň.

budoucnost podnikání účetnictví podnikání a management

Dokonalá cenová nabídka

Obdrželi jste požadavek na vytvoření cenové nabídky? Prohlédněte si, jak vytvořit dokonalý cenový odhad a jak zároveň nepodcenit odhad času na výkon práce. Už se nám to stalo každému: Přijde klient s velmi zajímavým zadáním práce a chce dostat cenový odhad předem.

podnikání a management

Roboti, umělá inteligence – a vaše podnikání

Bezpilotní auta a robotické vysavače už nejsou jen bujnou představou budoucnosti. Roboti, automatizace a umělá inteligence (AI – tj. Artificial Inteligence) změní náš dosavadní způsob života – a práce. Převezmou roboti vaše podnikání?

podnikání a management novinky budoucnost podnikání podnikatel

BI, KPI a spol. – co vlastně znamená business intelligence?

V dnešním světě jsou různé typy inteligence „na každém rohu“ – emoční inteligence, umělá inteligence, business inteligence…, stačí si vybrat. A nesmíme zapomenout i na mého původního zaměstnavatele, tajnou službu, tedy Secret Intelligence Service.

podnikání a management účetnictví

Potřebujete lásku zákazníků! Řízení zákaznické zkušenosti ve 3 krocích

CEM (Customer Experience Management), neboli řízení zákaznické zkušenosti – na které závisí víc než kdy dřív. Ale co dělat, pokud jsou vaše finanční prostředky pro marketing omezené? A co když si nemůžete dovolit najmout odborníka?

podnikání a management freelancer podnikatel

Pracujte chytře a nechte si zaplatit rychleji!

Kreditní karta není potřeba, zrušit to můžete kdykoli.