Freelance podnikání

Jak se vypořádat s přesčasem a hodinami navíc

Potřebujete stihnout deadline, váš šéf potřebuje mít zadaný úkol hotový dnes večer nebo musíte vzít dvojitou směnu, kvůli nemocnému kolegovi: někdy prostě musíte odpracovat něco navíc. To je v pořádku, dokud za to dostanete zaplaceno. Ale co dělat, když se vám pravidelně dny zdají příliš dlouhé a týdny příliš krátké? Víte, jak zacházet s přesčasy vašich zaměstnanců? A co přesčas podnikatelů na volné noze?

Pravidla a řád přesčasů

Přesná definice toho, co znamená přesčas, záleží na vašem typu práce, specifických zákonů vaší země a také na individuálních podmínkách smluv. Většina zemí má ohledně práce navíc poměrně jasná pravidla. Například ministerstvo práce Spojených států definuje přesčas jako více než 40 hodin týdně a jasně uvádí, že práce odvedená zaměstnancem nad rámec musí být kompenzována „alespoň jeden a půl násobkem jejich běžného finančního ohodnocení“. Kanadští zaměstnanci musí pracovat 44 hodin týdně nebo více, aby dostali za přesčasy zaplaceno, a zaměstnavatelé ve Velké Británii nemusí platit zaměstnancům za přesčas vůbec. Někteří pracovníci ve zdravotnictví, jako například doktoři a sestry, tvoří výjimku výše uvedených pravidel. Ať už jste majitel podniku nebo zaměstnance, je důležité, abyste si byli vědomi svých práv a svých povinností.

Peníze za přesčasy, nebo volný čas?

Někdy práci prostě musíte rychle dodělat…

Někdy práci prostě musíte rychle dodělat…(Foto od: shutterdemon | stock.adobe.com)

V některých případech mohou být hodiny navíc kompenzovány volným časem. To dává smysl pokud například pracujete jeden týden neobvykle dlouho kvůli uzávěrce a volno si můžete bez problémů vybrat potom. Nemusí vám to ale připadat jako nejlepší řešení, pokud byste uvítali spíš nějaké peníze navíc. V ideálním případě by zaměstnanci měli mít možnost vybrat si mezi zaplaceným přesčasem a placení časem. Nehledě na to, co si vyberete, jedno je jasné: musíte si udržovat přehled o odpracované době.

Jak spočítat přesčasy

Abyste si mohli spočítat přesčas, musíte vědět, kolik času vůbec pracujete: potřebujete si čas měřit. Féroví zaměstnavatelé proto používají pro své týmy chytré nástroje pro sledování času. Pokud váš zaměstnavatel nic takového nepoužívá a vy si nejste ohledně svých přesčasů jisti, měli byste si začít co nejdřív měřit vlastní čas. Dalším krokem pak je stanovit si, co je pro vás přesčas: je to víc než 45 hodin týdně, nebo 10 hodin denně? Jakmile si uděláte jasno, měli byste pracovat s opravdovými odpracovanými hodinami, a tak získáte jasný přehled o hodinách, které strávíte prací navíc. Jestli vám to zní jako moc práce, nemusíte se obávat; existují chytré nástroje, které vám mohou pomoci spočítat přesčasy ještě než stačíte říct přesčas. A některé vám výsledky i automaticky připojí k výplatní pásce nebo faktuře.

Kdo platí za práci navíc?

Každý, kdo požaduje od svých zaměstnanců práci navíc, musí za odpracované hodiny taky zaplatit, ne? Ale moment! Tak jednoduché to není. Zaměstnavatelé někdy tuhle zodpovědnost předávají klientům tak, že přidají víc hodin na konečnou fakturu, a požadují víc peněz.

Víte, kdo opravdu platí za přesčasy?

Víte, kdo opravdu platí za přesčasy? (Foto od: pressmaster | stock.adobe.com)

Ale kdo opravdu platí za přesčas? Hodiny navíc vždycky odpracuje zaměstnanec. Jeho tělo i mysl zůstanou v práci déle, vydají více svého času a energie, než jsou ze zákona povinni, a někdy i více, než by měli.

Kdy zakročit

Někdy prostě nemůžete zvládnout práce v klasickém pracovním dni od 9 do 5. To je v pořádku – dokud jde o výjimku, která potvrzuje pravidlo. Tak to ale obvykle není. Je spousta zaměstnání, kde jsou přesčasy v podstatě pravidlem; často navíc bez spravedlivé náhrady. A to není jen nespravedlivé, jedná se hlavně o velmi rozšířený problém, který má nepříjemné následky pro zaměstnavatele i pro zaměstnance. Dlouhodobý stres je průkazně ohrožuje zdraví, výrazně snižuje kvalitu života a zvyšuje výdaje zaměstnavatele i zdravotní pojišťovny.

Majitelé společností, kteří chtějí vést stabilní podnikání, potřebují, aby jejich zaměstnanci zůstali zdraví. Potřebují si zorganizovat své týmy tak, aby zvládli dodržovat běžnou pracovní dobu.

Majitelé podniků, freelanceři a přesčasy

Podnikatelé na volné noze a majitelé společností téměř vždy pracují přes čas…

Podnikatelé na volné noze a majitelé společností téměř vždy pracují přes čas… (foto od: bernardbodo | stock.adobe.com)

A co lidé, kteří pracují na sebe – jako majitelé společností a podnikatelé na volné noze? Často pracují více, než by měli, ale obvykle přesčasy nijak neregulují. Freelanceři by tedy měli ve svých obchodních podmínkách jasně definovat podmínky přesčasů (například práci v neděli) nebo přidat konkrétní informace ke smlouvě. Podnikatelé i start-upy si musí umět najít vlastní způsob, jak přesčasy kompenzovat. A často může být výbornou náhradou samozřejmě i pocit hrdosti z odvedené práce.

Ať už jste v jakékoliv pozici, chytré sledování času je skvělým nástrojem pro zvládaní přesčasů a udržování zdraví v práci i mimo ni. Začněte už teď!

S pozdravem, zistemo

freelancer podnikání a management podnikatel sledování času


Také zajímavé

Majitelky podniků – Jsou ženy lepší v podnikání?

Je dost možné, že jste jednou z nich. Nebo to máte v plánu. Nebo máte jednu za manželku? Ženy-podnikatelky, matky-podnikatelky… Ženské podnikání je na vzestupu A podle statistiky jejich podniky prosperují.

budoucnost podnikání ženy v podnikání podnikání a management

Potřebujete lásku zákazníků! Řízení zákaznické zkušenosti ve 3 krocích

CEM (Customer Experience Management), neboli řízení zákaznické zkušenosti – na které závisí víc než kdy dřív. Ale co dělat, pokud jsou vaše finanční prostředky pro marketing omezené? A co když si nemůžete dovolit najmout odborníka?

podnikání a management freelancer podnikatel

Výdaje pod kontrolou

Máte pořádek ve svých výdajích? Hádám, že se k tomu chcete dostat… až bude čas. A prozatím ukládáte všechny účtenky do krabice od bot, nebo do šuplíku. Anebo vám jen zabírají místo v peněžence?

účetnictví

Určete si priority v 5 jednoduchých krocích

Jako podnikatel občas musíte dělat velmi rychlá rozhodnutí – a často se vám může zdát, že takové naléhavé případy se hromadí jeden za druhým. No a od koho se nejlépe naučit, jak se v takových případech chovat?

podnikání a management

Žádné e-maily, stoprocentní výkonnost: 5 důvodů, proč se zbavit e-mailu

Kolik e-mailů se vám každý den objeví v doručené poště? Řekla bych, že až moc. Podle nedávné americké studie strávíme každý den 3,1 hodiny pracovními e-maily a dalších 3,2 hodiny soukromými.

podnikání a management

Je CRM právě pro vás? Vyzkoušejte náš dotazník

Uvažujete nad zavedením CRM, tedy tzv. řízení vztahu se zákazníky? Nebo se možná už jen rozhodujete, který si vybrat? Už nemusíte hledat nikde jinde, naše 4 jednoduché otázky vám pomohou se rozhodnout.

účetnictví

Pracujte chytře a nechte si zaplatit rychleji!

Kreditní karta není potřeba, zrušit to můžete kdykoli.