Freelance podnikání

Potřebuji na svém podnikatelském webu obchodní podmínky?

Už jste u cíle. Vytváříte webovou stránku, pracujete na marketingové strategii a vše jen čeká na spuštění. Až na jeden drobný detail – stránka s podmínkami užívání. Opravdu ji potřebujete? Ano i ne. Čtěte dál a zjistěte, jak vytvořit dokonalé obchodní podmínky. A také čemu se vyhnout.

„Souhlasím s obchodními podmínkami“

„Souhlasím s obchodními podmínkami“ – fráze, která je podle některých tou největší lží celého internetu. Přemýšlejte, kolikrát jste odškrtli kolonku bez toho, abyste věděli, s čím vlastně souhlasíte? Moc zdlouhavé, moc komplikované a ne dost zábavné – lidé tráví svůj drahocenný čas různě, jen ne čtením obchodních podmínek. Tak proč se tím vůbec stresovat? Nikdo to stejně číst nebude.

Jsou obchodní podmínky nutné? Ve většině zemích neexistuje žádný zákon, který by nařizovat dát na pracovní webovou stránku obchodní podmínky. Nicméně byste je mít měli, abyste chránili své podnikání. Spory o pozdní platby, odpovědnost a copyright webové stránky jsou častější, než byste si možná mysleli. Už jen soudní spor je sám o sobě dostatečně hrozný, a co teprve prohra u soudu, která se může prodražit. Velmi prodražit. A právě tady vám pomohou obchodní podmínky.

Co jsou obchodní podmínky

Obchodní podmínky jsou začátkem dobrého vztahu se zákazníky (StockPhotoPro / adobe.stock.com)

Obchodní podmínky jsou začátkem dobrého vztahu se zákazníky (StockPhotoPro / adobe.stock.com)

Preventivní přečtení stránky s obchodními podmínkami vám ušetří čas, peníze i velké množství energie. V obchodních podmínkách máte možnost definovat pravidla mezi vámi a vašimi klienty. Ale nenechte se zmást, nemůžete jednoduše vašim zákazníkům vzít veškerá práv. A pokus o taková krok jen ukazuje na nedostatek profesionální odpovědnosti a může vás dostat i před soud. Buďte féroví, podívejte se na věc z pohledu zákazníka a vytvořte obchodní podmínky, se kterými byste byli sami ochotni souhlasit.

Abyste mohli podmínky sestavit, nemusíte být zrovna právník – i když by bylo rozumné si nějakého najmout. Pokud na to nemáte finanční prostředky, nezoufejte, sestavili jsme pro vás tipy, jak napsat dokonalé obchodní podmínky.

Jak napíšu obchodní podmínky?

Pro začátek je dobré podívat se na obchodní podmínky webových stránek, které nabízí podobné zboží jako vy. Ale tam také skončete! Vaše obchodní podmínky by měly být stejně jedinečné jako vaše podnikání. Zamyslete se nad tím, co vás odlišuje od ostatních – a podle toho sestavte obchodní podmínky.

Je hned několik způsobů, jak souhlasit s obchodními podmínkami. (Halfpoint / adobe.stock.com))

Je hned několik způsobů, jak souhlasit s obchodními podmínkami. (Halfpoint / adobe.stock.com)

Co zahrnout:

Neexistuje žádné pravidlo, které by stanovovalo, jak sestavit obchodní podmínky. Ale jsou určité prvky, které byste do nich měli zahrnout, abyste je udělali co možná nejkvalitnější.

Definujte poskytovanou službu nebo zboží

Začněte jasnou definicí toho, čím se vaše společnost zabývá. Jaké sližby poskytujete, jaké produkty nabízíte?

Určete platební podmínky

Přestože většina podmínek je uvedena na vašich fakturách, je logické určit základní pravidla splatnosti, pozdních plateb a případných pokut.

Odpovědnost

Nabízíte garance a záruky? A co odpovědnost vůči třetí straně? Ujasněte v obchodních podmínkách své povinnosti – a také to, za co nejste odpovědní.

Kdo vlastní práva na obsah vaší stránky? Jestliže nabízíte obrázky, filmy či texty, jaká práva pro jejich užívání mají vaši klienti?

Smluvní podmínky

Jak vám dávají zúčastněné strany souhlas s obchodními podmínkami? Jednou možností je vytvořit kolonku, kterou je nutné zaškrtnout. Některé webové stránky uvádí například: „Pokračováním v prohlížení této webové stránky souhlasíte s obchodními podmínkami.“ Toto mohou být sice pochybné způsoby souhlasu, ale jsou stále velmi populární.

Ochrana soukromí

Jestliže vám klienti poskytují svá soukromá data, jako je tomu ve většině společností online, jste právně povinni vytvořit podmínky ochrany soukromí. Většinou je jim věnována zvláštní strana, někdy jsou také zahrnuty ve všeobecných obchodních podmínkách. Pokud potřebujete pomoc s vytvořením férových podmínek pro ochranu soukromí, poradí vám zde (v angličtině): Principles for Fair Infromation Practice (FTC).

Řídící právo

Který právní systém je pro vaše obchodní podmínky řídícím? Tato část je velice důležitá a zároveň extrémně snadná. Jednoduše uveďte město a stát, ve kterém sídlí vaše společnost, a máte hotovo.

Mám použít pro vytvoření obchodních podmínek nějaké šablony?

Proč ne? Nikomu neublíží, pokud použijete nějakou šablonu nebo si podmínky vygenerujete nějak automaticky. Ale ještě jednou zopakuji: U toho to nekončí. Vzniklé podmínky použijte pouze jako výchozí bod pro vaše vlastní. Přemýšlejte nad konkrétními situacemi a potenciálními problémy, které by se mohli objevit. Jen pro opatrnost silně doporučuji prodiskutovat návrh s vaším právním poradcem, abyste se vyhnuli případným mezerám a ujistili se, že jsou vaše obchodní podmínky bezpečné.

A ještě jedna rada: Nepoužívejte drobné písmo!

Přestože obchodní podmínky nejsou zrovna nejoblíbenějším čtivem, jsou součástí toho, co zákazníkům předáváte. Určují charakter vztahu mezi vámi a vašimi klienty – a je jen na vás, jaký vztah to bude. Prosím, nepoužívejte drobné písmo a matoucí právnické fráze. Pište raději jednoduchým, snadno pochopitelným jazykem. Dobré vztahy se zákazníky začínají u průhledné a důvěryhodné komunikace. Ukažte svým klientům, že si jich vážíte a že vám na nich záleží.

S pozdravem, zistemo

PS: Nejsem právní poradce, ale je mým cílem udržet vaše podnikání tak v bezpečí, jak je to jen možné. A proto uživatelé zistemo mohou připojit své obchodní podmínky i ke každé odeslané faktuře. Zkuste to už dnes!

podnikání a management účetnictví


Také zajímavé

Dokonalá cenová strategie pro malé podniky a freelancery

Napřed tu špatnou zprávu: na vytvoření dokonalé cenové strategie neexistuje žádné jednoduché kouzlo – vaše podnikání je jedinečné a taková musí být i vaše strategie. Ale dobrá zpráva je, že existují určité časté chyby, kterým se můžete vyhnout.

menší podniky marketing podnikání a management

Jak na platební podmínky, aby se vaše podnikání mohlo co nejlépe rozvíjet

Net 30, složenky a mnohé další…Dnes vám povím něco o platebních podmínkách, upomínkách platby a také o tom, jak důležité je vybrat si ty správné. Ale nejprve jeden příběh. O Stevovi, který nedostal zaplaceno Byl jednou jeden mladý, talentovaný chlapec, který se jmenoval Steve.

podnikání a management

Sledování času: Vítejte v budoucnosti podnikání

Podnikáte? Skvělé! A máte také zaměstnance, řídíte tým, nebo spolupracujete s freelancery? Výborně! A teď mi řekněte – víte kdo na čem pracuje v konkrétní moment? Třeba…zrovna teď? A hlavně, víte na které zakázce pracují?

podnikání a management

Vážení podnikatelé, zbavte se konečně papírových faktur!

Nebudete litovat. Pokud je váš podnik jako většina ostatních, stále plýtváte časem, energií a ekologickými zdroji na papírové faktury. Přestože výhod světa e-faktur je spoustu, možnosti, jak s nimi pracují, se stále rozrůstají – ale to vy víte!

budoucnost podnikání účetnictví podnikání a management faktura

Mezinárodní podnikání v 6 jednoduchých krocích

Vydat se s podnikáním za hranice nikdy nebylo jednodušší – Internet postupně rozmazává geografické hranice, počet mezinárodních pracovních týmů stoupá. Přesto se mnoho podnikatelů takového kroku bojí. Proč? Čtěte dál, a dozvíte se o 6 největších překážkách na cestě za mezinárodním podnikáním.

podnikání a management freelancer

Buďte chytří a měřte svůj čas

Přemýšleli jste někdy nad tím, jak byste vlastně jako podnikatel na volné noze mohli měřit svůj čas? Podívejte se na několik tipů, jak mít svůj čas pod kontrolou a jaké nástroje k tomu použít.

sledování času freelancer

Pracujte chytře a nechte si zaplatit rychleji!

Kreditní karta není potřeba, zrušit to můžete kdykoli.