Freelance podnikání

Potřebuji na svém podnikatelském webu obchodní podmínky?

Už jste u cíle. Vytváříte webovou stránku, pracujete na marketingové strategii a vše jen čeká na spuštění. Až na jeden drobný detail – stránka s podmínkami užívání. Opravdu ji potřebujete? Ano i ne. Čtěte dál a zjistěte, jak vytvořit dokonalé obchodní podmínky. A také čemu se vyhnout.

„Souhlasím s obchodními podmínkami“

„Souhlasím s obchodními podmínkami“ – fráze, která je podle některých tou největší lží celého internetu. Přemýšlejte, kolikrát jste odškrtli kolonku bez toho, abyste věděli, s čím vlastně souhlasíte? Moc zdlouhavé, moc komplikované a ne dost zábavné – lidé tráví svůj drahocenný čas různě, jen ne čtením obchodních podmínek. Tak proč se tím vůbec stresovat? Nikdo to stejně číst nebude.

Jsou obchodní podmínky nutné? Ve většině zemích neexistuje žádný zákon, který by nařizovat dát na pracovní webovou stránku obchodní podmínky. Nicméně byste je mít měli, abyste chránili své podnikání. Spory o pozdní platby, odpovědnost a copyright webové stránky jsou častější, než byste si možná mysleli. Už jen soudní spor je sám o sobě dostatečně hrozný, a co teprve prohra u soudu, která se může prodražit. Velmi prodražit. A právě tady vám pomohou obchodní podmínky.

Co jsou obchodní podmínky

Obchodní podmínky jsou začátkem dobrého vztahu se zákazníky (StockPhotoPro / adobe.stock.com)

Obchodní podmínky jsou začátkem dobrého vztahu se zákazníky (StockPhotoPro / adobe.stock.com)

Preventivní přečtení stránky s obchodními podmínkami vám ušetří čas, peníze i velké množství energie. V obchodních podmínkách máte možnost definovat pravidla mezi vámi a vašimi klienty. Ale nenechte se zmást, nemůžete jednoduše vašim zákazníkům vzít veškerá práv. A pokus o taková krok jen ukazuje na nedostatek profesionální odpovědnosti a může vás dostat i před soud. Buďte féroví, podívejte se na věc z pohledu zákazníka a vytvořte obchodní podmínky, se kterými byste byli sami ochotni souhlasit.

Abyste mohli podmínky sestavit, nemusíte být zrovna právník – i když by bylo rozumné si nějakého najmout. Pokud na to nemáte finanční prostředky, nezoufejte, sestavili jsme pro vás tipy, jak napsat dokonalé obchodní podmínky.

Jak napíšu obchodní podmínky?

Pro začátek je dobré podívat se na obchodní podmínky webových stránek, které nabízí podobné zboží jako vy. Ale tam také skončete! Vaše obchodní podmínky by měly být stejně jedinečné jako vaše podnikání. Zamyslete se nad tím, co vás odlišuje od ostatních – a podle toho sestavte obchodní podmínky.

Je hned několik způsobů, jak souhlasit s obchodními podmínkami. (Halfpoint / adobe.stock.com))

Je hned několik způsobů, jak souhlasit s obchodními podmínkami. (Halfpoint / adobe.stock.com)

Co zahrnout:

Neexistuje žádné pravidlo, které by stanovovalo, jak sestavit obchodní podmínky. Ale jsou určité prvky, které byste do nich měli zahrnout, abyste je udělali co možná nejkvalitnější.

Definujte poskytovanou službu nebo zboží

Začněte jasnou definicí toho, čím se vaše společnost zabývá. Jaké sližby poskytujete, jaké produkty nabízíte?

Určete platební podmínky

Přestože většina podmínek je uvedena na vašich fakturách, je logické určit základní pravidla splatnosti, pozdních plateb a případných pokut.

Odpovědnost

Nabízíte garance a záruky? A co odpovědnost vůči třetí straně? Ujasněte v obchodních podmínkách své povinnosti – a také to, za co nejste odpovědní.

Kdo vlastní práva na obsah vaší stránky? Jestliže nabízíte obrázky, filmy či texty, jaká práva pro jejich užívání mají vaši klienti?

Smluvní podmínky

Jak vám dávají zúčastněné strany souhlas s obchodními podmínkami? Jednou možností je vytvořit kolonku, kterou je nutné zaškrtnout. Některé webové stránky uvádí například: „Pokračováním v prohlížení této webové stránky souhlasíte s obchodními podmínkami.“ Toto mohou být sice pochybné způsoby souhlasu, ale jsou stále velmi populární.

Ochrana soukromí

Jestliže vám klienti poskytují svá soukromá data, jako je tomu ve většině společností online, jste právně povinni vytvořit podmínky ochrany soukromí. Většinou je jim věnována zvláštní strana, někdy jsou také zahrnuty ve všeobecných obchodních podmínkách. Pokud potřebujete pomoc s vytvořením férových podmínek pro ochranu soukromí, poradí vám zde (v angličtině): Principles for Fair Infromation Practice (FTC).

Řídící právo

Který právní systém je pro vaše obchodní podmínky řídícím? Tato část je velice důležitá a zároveň extrémně snadná. Jednoduše uveďte město a stát, ve kterém sídlí vaše společnost, a máte hotovo.

Mám použít pro vytvoření obchodních podmínek nějaké šablony?

Proč ne? Nikomu neublíží, pokud použijete nějakou šablonu nebo si podmínky vygenerujete nějak automaticky. Ale ještě jednou zopakuji: U toho to nekončí. Vzniklé podmínky použijte pouze jako výchozí bod pro vaše vlastní. Přemýšlejte nad konkrétními situacemi a potenciálními problémy, které by se mohli objevit. Jen pro opatrnost silně doporučuji prodiskutovat návrh s vaším právním poradcem, abyste se vyhnuli případným mezerám a ujistili se, že jsou vaše obchodní podmínky bezpečné.

A ještě jedna rada: Nepoužívejte drobné písmo!

Přestože obchodní podmínky nejsou zrovna nejoblíbenějším čtivem, jsou součástí toho, co zákazníkům předáváte. Určují charakter vztahu mezi vámi a vašimi klienty – a je jen na vás, jaký vztah to bude. Prosím, nepoužívejte drobné písmo a matoucí právnické fráze. Pište raději jednoduchým, snadno pochopitelným jazykem. Dobré vztahy se zákazníky začínají u průhledné a důvěryhodné komunikace. Ukažte svým klientům, že si jich vážíte a že vám na nich záleží.

S pozdravem, zistemo

PS: Nejsem právní poradce, ale je mým cílem udržet vaše podnikání tak v bezpečí, jak je to jen možné. A proto uživatelé zistemo mohou připojit své obchodní podmínky i ke každé odeslané faktuře. Zkuste to už dnes!

podnikání a management účetnictví


Také zajímavé

Žádné e-maily, stoprocentní výkonnost: 5 důvodů, proč se zbavit e-mailu

Kolik e-mailů se vám každý den objeví v doručené poště? Řekla bych, že až moc. Podle nedávné americké studie strávíme každý den 3,1 hodiny pracovními e-maily a dalších 3,2 hodiny soukromými.

podnikání a management

Co je Cloud? A můžete mu věřit se svým podnikáním?

Cloudová alba, cloudové účetnictví, cloudová úložiště – cloud se stal domovem pro téměř všechna naše data. Ale co přesně vlastně cloud je? A nakolik je vhodný pro freelancery a menší podniky?

budoucnost podnikání cloud podnikání a management účetnictví

Jak řídit virtuální tým – 4 pravidla a jedno tajemství

Dobré ráno, týme! Nebo mám raději říct dobrou noc? Práce napříč časovými zónami už je v dnešní době běžnou praxí. Váš vývojář pracuje z Maďarska, obchodní expert z Londýna a účetní z Mnichova.

budoucnost podnikání podnikání a management

Výdaje pod kontrolou

Máte pořádek ve svých výdajích? Hádám, že se k tomu chcete dostat… až bude čas. A prozatím ukládáte všechny účtenky do krabice od bot, nebo do šuplíku. Anebo vám jen zabírají místo v peněžence?

účetnictví

Dejte sbohem tabulkám: Proč už nebudete potřebovat Excelové rovnice

Používáte na své účetnictví primárně tabulky? Na tom není nic špatného. Opravdu – je to spolehlivý (celkem), levný (cca) a (jakmile se naučíte ovládat všechny nástroje a zkratky) jednoduše ovladatelný systém.

budoucnost podnikání faktura podnikání a management účetnictví

Majitelky podniků – Jsou ženy lepší v podnikání?

Je dost možné, že jste jednou z nich. Nebo to máte v plánu. Nebo máte jednu za manželku? Ženy-podnikatelky, matky-podnikatelky… Ženské podnikání je na vzestupu A podle statistiky jejich podniky prosperují.

budoucnost podnikání ženy v podnikání podnikání a management

Pracujte chytře a nechte si zaplatit rychleji!

Kreditní karta není potřeba, zrušit to můžete kdykoli.