Freelance podnikání

Daň z prodeje, daň z příjmu… Co všechno musím platit?

Jaké daně platí majitelé menších podniků? Existuje speciální daň pro freelancery? A co je DPH? Čtěte dál, ať víte, jak si snadno poradit s daňovým přiznáním.

Rada pro majitele menších podniků

Každý rok přijde doba, kdy miliony majitelů podniků a podnikatelů padnou pod tíhou vyřizování daňových přiznání. Jaké daně musíte ze svého podnikání platit? A co když se podnik rozroste? Které podniky se vlastně ještě počítají mez ty menší? A jak je to s fyzickou a právnickou osobou? Tohle je jen zlomek otázek, na které musíte najít odpovědi. Navíc odpovědi se budou lišit v různých zemích, někdy i státech – jako například daň z prodeje v USA. A pokud stojíte v čele mezinárodního podniku, věci se ještě o něco více zkomplikují. Jak to vše zvládnout? Čtěte dál.

1. Naučte se základy

Hledejte si informace. Státní úřady obvykle poskytují informace o daních, například IRS Website poskytuje přehled pro menší podniky a podnikatele v USA, Canada Revenue Agency a Business Tax A-Z pro podnikatele ve Velké Británii a v Čechách najdete přehledné údaje například na stránce Finanční správa. Některé z těchto organizací nabízí i poradenství pro začínající podnikatele a freelancery zdarma. V závislosti na zemi, kde pracujete, a typu vaší práce vám pak podrobnější, více konkrétní informace mohou poskytnout odbory či různé další organizace.

2. Měřítka podniku

Abyste zjistili, jaké daně máte platit, musíte napřed vědět, do JAKÉ kategorie spadáte. Jste drobný podnikatel? A co to pro vás znamená? Odpovědi nejsou vždy tak jednoduché, jak byste si mohli myslet – například v USA existuje několik různých faktorů, které pomáhají k určení kategorie. (Pokud pracujete v USA a chcete zjistit více, podívejte se na Small Business Side Standards by the SBA.)

Jestliže jste podnikatel, jste ještě fyzická osoba, nebo už právnická? Ve většině zemí platí podnikatelé pracující sami na sebe jiné druhy daní a pojištění než společnosti (právnické osoby).

3. DPH a další

V závislosti na tom, kde pracujete, kde žijí vaši klienti a jaké produkty poskytujete, je možné, že se budete muset registrovat jako plátce speciální daně z každého prodeje, každého prodaného kusu. V USA je tato daň uvedena pod názvem daň z prodeje (Sales Tax), v Birtánii a celé Evropské unii je to DPH (Value-Added Tax, tj. VAT). Procenta daně se v různých zemích liší. Pokud jste plátcem DPH, je důležité uvádět tuto informaci (spolu s výší DPH) na každé faktuře, abyste pak mohli podávat odpovídající souhrny. Doporučuji používat program pro tvorbu faktur, který za vás tuhle práci odvede automaticky. Například moje zistemo umožňuje přidávat všechny možné druhy daní na vaši fakturu a automaticky data uloží i do vašeho účetnictví. Zkuste si to zdarma!

4. Pořiďte si chytrý program

Vyplňování daňových přiznání není zábava nikdy. Ale může to být rozhodně mnohem snazší, pokud máte všechna čísla po ruce. Příjem, výdaje, přehledné faktury. I v případě, že teprve začínáte s nějakým drobným podnikáním, používejte pro své podnikání chytrý program už od začátku. Finanční úřady nejsou zrovna známé smyslem pro humor nebo schopností empatie; nebudou vám tolerovat žádnou výmluvu pro chybějící výkazy, i kdyby byla sebevíc skvělá.

Zaznamenávání všech vašich výdajů a přehledné uspořádání faktur vám tedy nejen umožní podnikat chytře, ale je klíčové i pro dobu daní.

5. Profesionální poradce

Moje dnešní poslední rada je vůbec tou nejlepší pro všechny majitele drobných podniků i pro podnikatele. Nejlepší ze všech. Vážně. Tady je. Obraťte se na profesionálního poradce! Alespoň pro začátek. A pokud se vám to zdá jako zbytečný výdaj, navíc příliš velký, nejste sami. Průzkumy ve skutečnosti ukazují, že jen 4 z 10 majitelů drobných podniků konzultují daně s účetními poradci. Ale jestliže nejste sami finanční experti, nebo nemáte dostatek volného času na to, abyste si vše dohledávali, vyplatí se sehnat si radu odborníka.

A pokud jste se řídili mojí dřívější radou a pořídili si chytrý účetní program (jako, možná, třeba… zistemo), můžete jednoduše daňového poradce pozvat do cloudu a on si může zobrazit všechna čísla, která potřebuje. Tím ušetříte čas, peníze a mimo jiné také energii a papírovaní. Zní to dobře, nebo ne? Tak proč to neděláte? Hned teď?

Zkroťte daňovou bestii!

Základní myšlenka daní vlastně není zas tak špatná: Dáte určité procento vydělaných peněz státu a stát vám na oplátku poskytne veřejné instituce (např. školy) a infrastrukturu (jako třeba ulice). Dává to smysl. Ale komplikovaná lidská povaha, peníze a moc změnily daňový systém v tu nezkrotnou bestii, jako je dnes. Pojďme ji tedy přemoci společně, a kdo ví, možná se jednou všichni ještě společně spřátelíme.

Ať už to dopadne jakkoliv – nenechte si vzít daňovým přiznáním svou vášeň pro podnikání!

S pozdravem, zistemo

daně faktura podnikání a management


Také zajímavé

Jak se vypořádat s přesčasem a hodinami navíc

Potřebujete stihnout deadline, váš šéf potřebuje mít zadaný úkol hotový dnes večer nebo musíte vzít dvojitou směnu, kvůli nemocnému kolegovi: někdy prostě musíte odpracovat něco navíc. To je v pořádku, dokud za to dostanete zaplaceno.

freelancer podnikání a management podnikatel sledování času

3 způsoby jak posílit kreativitu a úspěšně ponikat

Co mají společného Bill Gates, Mark Zuckerberg a Warren Buffet? Jsou bohatí, ano. Ale jak to dokázali? Tvrdá práce? Určitě. Odhodlání? Pravděpodobně. Štěstí? Možná. Ale rozhodně používají kreativitu jako podnikatelský prostředek.

budoucnost podnikání podnikání a management podnikatel

Potřebujete si měřit odpracovaný čas? Vyzkoušejte náš kvíz

Je rok 2018. Klasický den v kanceláři od 9 do 5 už je minulostí. Lidé pracují dálkově, s flexibilním rozvrhem, týmy jsou roztroušené po celém světě. Celé společnosti jsou řízeny z cloudu.

budoucnost podnikání freelancer podnikání sledování času

Žádné e-maily, stoprocentní výkonnost: 5 důvodů, proč se zbavit e-mailu

Kolik e-mailů se vám každý den objeví v doručené poště? Řekla bych, že až moc. Podle nedávné americké studie strávíme každý den 3,1 hodiny pracovními e-maily a dalších 3,2 hodiny soukromými.

podnikání a management

Vánoce, Vánoce přich… no však to znáte

Přichází doba Vánoc a s ní také doba hromadných e-mailů. Nestíháme ani kontrolovat schránky, které plní nejrůznější vánoční přání a zprávy od obchodních partnerů i přátel. zistemo vám pomůže získat zpět kontrolu nad vašimi e-maily s jednoduchou funkcí exportu adres.

podnikání a management

10 důvodů proč vyzkoušet sledování pracovní doby v cloudu

Se sledováním odpracovaného času zaměstnanců se to má tak: Měli bychom to dělat, ale většina z nás ti buď nedělá, nebo dělá špatně – ať už z rozpačitosti nebo jiných důvodů.

podnikání a management sledování času

Pracujte chytře a nechte si zaplatit rychleji!

Kreditní karta není potřeba, zrušit to můžete kdykoli.