Freelance podnikání

Freelanceři a majitelé podniků: Chcete finanční stabilitu? Používejte zálohy!

Zálohy, poplatky, smlouvy o zálohách: Finanční stabilita je pro mnoho lidí neustálý problém – především pak pro majitelé menších podniků, freelancery a podnikatele na volné noze. Čtete dál a dozvíte se, jak by mohly zálohy vyléčit vaše finanční problémy.

Kouzlo záloh

Strachovali jste se někdy, jak zaplatíte příští měsíc účty…a ten měsíc potom, a…no, víte, kam tohle směřuje. Vaše podnikání může být velmi úspěšné, ale přesto se neustále strachujete o peníze na kratší nebo delší dobu do budoucna: klienti platí pozdě (nebo, ale se snad nestává, vůbec), není zrovna tolik zakázek, nebo prostě máte moc práce a nestíháte odesílat faktury. Můžete se přestat stresovat. Existuje řešení. Nejdřív ze všeho si pořiďte chytrý účetní program.. Ten za vás zvládne odeslat faktury i popohnat neplatící klienty. No a potom si zajistěte finanční stabilitu pomocí smluv o zálohách. Pozor, spoiler: Váš chytrý účetní program si umí poradit i s tím.

Získejte finanční stabilitu díky zálohám…

Získejte finanční stabilitu díky zálohám… (Foto od: gpointstudio | stock.adobe.com)

Záloha je poplatek předem, odeslaný před poskytnutím služby (nebo produktu). Berte to jako část z celkové částky, která bude doplacena až potom.

Najmout si někoho na základě smlouvy o záloze znamená získat odhodlaného pracovníka na dobu – nebo projekt – za kterou jste zaplatili. A na druhou stranu být najatý na základě zálohy vám umožňuje lépe hospodařit s vaším časem a penězi. Právníci, konzultanti, grafičtí designéři nebo elektrikáři: Práce se smlouvou o záloze má mnoho výhod pro nezávislé podnikatele i pro firmy, které si je najímají – ale na některé věci si musíte dát pozor.

Smlouva o záloze – pro a proti

Zaprvé, klientům se často nelíbí myšlenka platby předem. Co když služba nebo produkt nakonec nesplní původní požadavky? Co když se jim služby/produktu vůbec nedostane? Chce to hodně důvěry, zaplatit někomu předem. Ale ve většině případů to za risk stojí. Protože pro firmu, která si někoho najímá, to znamená výhodu toho, že už mají zaplaceno – a ten, koho si najali, má tedy povinnost službu poskytnout. Což může být zároveň i nevýhoda –pokud si vás někdo najme na smlouvu o záloze, MUSÍTE službu poskytnout. Nemůžete zakázku jen tak zavrhnout kvůli nějakému lepšímu, hezčímu, většímu projektu, který by se mohl objevit – ale to byste stejně neudělali, ne?

Pevně daná záloha vs. hodinové poplatky

Mnoho poskytovatelů služeb raději pracuje s pevně stanovenou zálohou než s hodinovou, protože jim to poskytuje větší flexibilitu. Vezměte si, například, že dostáváte zaplaceno za napsání tří článků na blog měsíčně, za navržení dvoustránkového prohlášení nebo za 10 portrétů – nehledě na tom, jak dlouho vám to trvá: jednak víte, kolik přesně za svou práci měsíčně dostanete. A jednak pokud pracujete rychleji, než jste původně mysleli, máte prostě jen víc času na jinou práci. Opak je ale také pravdou. Pokud vám to trvá déle, než kolik hradí domluvená záloha, vyděláte si vlastně méně.

Zálohy na základě odpracovaných hodin kombinují to nejlepší z obou světů: Jako nezávislý poskytovatel služby dostanete zaplaceno přesně za tolik času, kolik vám práce zabere, a navíc máte tu výhodu, že dostanete zaplaceno předem. To zná jako ideální řešení velkého množství vašich finančních problémů, nebo ne?

Zálohy na základě odpracovaných hodin kombinují to nejlepší z obou světů…

Zálohy na základě odpracovaných hodin kombinují to nejlepší z obou světů… (foto od: goodluz | stock.adobe.com)

Uzavřít smlouvu o záloze je jednodušší, než se může zdát. Jen si představte sebe v klientově kůži: Co od vás potřebují, aby vám svěřili platbu předem? Pokud je to nový klient, domluvte se třeba na drobném projektu bez zálohy, nebo začněte s nižší zálohou a zvyšujte ji na dalších projektech. Dalším způsobem je nabídnout mu malou slevu na hodinové sazbě výměnou za smlouvu o záloze. Základem zajištění zálohy je důvěra – v podstatě je nejdůležitější spolehlivá práce.

Jak pracovat se zálohami v účetnictví

Řekněme, že vaše hodinová sazba je 1000Kč a bude se jednat nejspíš o 100 hodinový projekt. Dohodnete se tedy na záloze 100 000Kč, dostanete peníze a dáte se do práce. Všechno běží jako na drátkách – až na účetnictví. Jak zpracujete projekt, pokud vám zabere jeho dokončení jenom 80 hodin? Nebo třeba 125? Pokud použijete chytrý účetní program, který pracuje se sledováním času, jako například naše vlastní zistemo, je zvládání záloh hračka. Jednoduše vytvoříte zálohu, odešlete jí klientovi a dostanete upozornění, jakmile je zaplacená.

Práce se zálohou v chytrém účetním programu jako je zistemo

Práce se zálohou v chytrém účetním programu jako je zistemo

Pak se můžete dát do práce – a automaticky přiřazovat odpracované hodiny na projektu k záloze. Jakmile počet hodin překročí domluvenou zálohu, vytvoříte fakturu a vyrovnáte rozdíl. Je to opravdu takhle jednoduché – a můžete takhle postupovat s kolika klienty chcete. Bez stresu, bez starostí. A budete tak mít víc času na věci, na kterých opravdu záleží. Jako třeba lásku k práci. Mějte se dobře – a vyzkoušejte chytrý účetní program už dnes. Nic to nestojí.

S pozdravem, zistemo

freelancer podnikání a management účetnictví


Také zajímavé

Chytrá aplikace pro sledování času

Bez aplikací jako by podnikání ani nebylo. 85% uživatelů smartphonů (což jsme v podstatě všichni) upřednostňuje aplikace před mobilními webovými stránkami. A jak už víte, zistemo se v podnikání vyzná, a proto jsme vytvořili zistemo App – nejlepší aplikaci pro sledování času na trhu, dostupnou pro iPad, iPhone i Android.

sledování času

Mezinárodní podnikání v 6 jednoduchých krocích

Vydat se s podnikáním za hranice nikdy nebylo jednodušší – Internet postupně rozmazává geografické hranice, počet mezinárodních pracovních týmů stoupá. Přesto se mnoho podnikatelů takového kroku bojí. Proč? Čtěte dál, a dozvíte se o 6 největších překážkách na cestě za mezinárodním podnikáním.

podnikání a management freelancer

Chytře na startup: 4 nejlepší strategie pro začínající podnikatele

Opravdu potřebujete podnikatelský plán? Ne, nepotřebujete. Alespoň podle Erica Ries, který přišel s chytrou metodou, jak na startup. Ale dejte si pozor, to je totiž jen poloviční pravda. Zjistěte víc o produktech s minimální funkcionalitou (minimum viable products – MVP), rychlém rozvoji podnikání a rozvoji zaměřeném na zákazníka, naučte se v rámci svého vlastního podniku pracovat podle metod chytrého startupu – i pokud už podnikáte delší dobu.

budoucnost podnikání podnikatel podnikání a management

Dokonalá cenová strategie pro malé podniky a freelancery

Napřed tu špatnou zprávu: na vytvoření dokonalé cenové strategie neexistuje žádné jednoduché kouzlo – vaše podnikání je jedinečné a taková musí být i vaše strategie. Ale dobrá zpráva je, že existují určité časté chyby, kterým se můžete vyhnout.

menší podniky marketing podnikání a management

5 věcí, které byste měli vědět o účetnictví v cloudu

Už jste své účetnictví přesunuli do cloudu? Ještě ne? Ale víte, že už je na čase, že ano? Účetnictví v cloudu je víc než jen momentální trend. Je to budoucnost účetnictví pro malé podniky i větší společnosti.

budoucnost podnikání cloud podnikání a management účetnictví

Daň z prodeje, daň z příjmu… Co všechno musím platit?

Jaké daně platí majitelé menších podniků? Existuje speciální daň pro freelancery? A co je DPH? Čtěte dál, ať víte, jak si snadno poradit s daňovým přiznáním. Rada pro majitele menších podniků Každý rok přijde doba, kdy miliony majitelů podniků a podnikatelů padnou pod tíhou vyřizování daňových přiznání.

daně faktura podnikání a management

Pracujte chytře a nechte si zaplatit rychleji!

Kreditní karta není potřeba, zrušit to můžete kdykoli.