Freelance podnikání

Proč potřebuje váš malý podnik firemní jazyk?

Má váš podnik firemní jazyk? Ne? Měl by! Proč? Čtěte dál. Počkat, co? Máte firemní jazyk? Skvělé! V tom případě můžete tenhle článek přeskočit a využít váš drahocenný čas na něco jiného. Tedy, samozřejmě, pokud se nechcete ujistit, že váš koncept opravdu funguje. Pak byste přece jen měli číst dál.

Proč váš malý podnik potřebuje firemní jazyk

Pokud jste na tom stejně jako většina majitelů menších podniků, nejste si tak úplně jistí, co firemní jazyk vlastně je – a ještě méně jistí, proč by se vám měl hodit. Dokud si lidi navzájem rozumí, tak je všechno v pořádku, ne? To ale vůbec není pravda. Síla slov je obrovská. Slova, která používáte ve skutečnosti ovlivňují způsob, jakým myslíte – a jak se lidi dívají na váš podnik. Od nabídek práce po faktury, od interních poznámek až po oficiální zprávy: vašemu podniku prospěje fungující firemní jazyk ve všech aspektech.

Koncept firemního jazyka: Od starověké rétoriky k modernímu marketingu

Umění přesvědčování je zřejmě staré jako to slovo samotné Umění přesvědčování je zřejmě staré jako to slovo samotné… (foto z iStock | Azmanjaka)

Způsob, jakým mluvíte a píšete, je důležitý. Intuitivně přizpůsobujeme svůj styl jazyku: jinak mluvíme s předškolákem a jinak s teenagerem nebo profesním partnerem. Ve všech z nás funguje určitý podvědomý soubor pravidel, který používáme při použití jazyka. To, čemu starověcí Římané říkali Rétorika, je dnes důležitou součástí marketingu a PR: použití jazyka jako přesvědčovacího prostředku, který lidi přiměje udělat to, co chcete. Umění přesvědčování je zřejmě staré jako to slovo samo – a funguje dnes úplně stejně jako před 3 000 lety. Přestože některá pravidla se změnila.

Vytvořte si firemní jazyk ve 3 krocích

Nalezení vašeho firemního jazyka je součástí vaší firemní osobitosti – a tu potřebují i ty úplně nejmenší podniky. Svůj potenciál můžete naplno využít jedině pokud víte, kdo jste. A to platí i pro vaše podnikání.

Kým chcete být, jak chcete, aby vás lidé vnímali? Jaký tón chcete používat při jednání s zákazníky? Přátelský a osobní, nebo profesionální a vážný? Kdo jsou vaši klienti a co od vás potřebují? To jsou otázky, na které si potřebujete odpovědět – a jakmile to uděláte, můžete pokračovat a vytvořit si vlastní firemní jazyk ve 3 krocích.

1. Vytvořte si průvodce stylem

  • Používáte zkratky? A pokud ano, jaké?
  • Píšete %, nebo procenta; $ nebo USD, atd.?
  • Jaký formát času a data používáte?
  • Je správné pan Jones, pan Max Jones, Max Jones, nebo jednoduše Max?

Záleží na detailech – ale nejdůležitější je jednotnost. Rozhodněte se, jaký je váš styl, a držte se toho.

Tip: Slovesa v pasivu by neměla být používána. Proč? To je jednoduché: Protože „Nepoužívejte slovesa v pasivu“ je mnohem snazší přečíst – a pochopit.

2. Definujte si terminologii

Udělat na někoho dojem je skvělé, ale pochopení je lepší

Udělat na někoho dojem je skvělé, ale pochopení je lepší… (foto od REDPIXEL | stock.adobe.com)

Květák nebo karfiol… ať už si vyberete cokoliv: určete si jasně, jaká slova chcete používat – a jakým se chcete vyhnout.

Tip: Pokud to jde, zbavte se zbytečně technických termínů. Udělat na někoho dojem je skvělé, ale pochopení je lepší…

3. Vytvořte si slovní zásady

Potřebujete, aby vás lidi pochopili v Praze, v Brně, ale třeba i v New Yorku?

Potřebujete, aby vás lidi pochopili v Praze, v Brně, ale třeba i v New Yorku? (foto od Rawpixel | stock.adobe.com)

  • Používáte jasné a krátké, nebo dlouhé a komplikované věty?
  • Chcete apelovat na místní použitím jejich vlastního slangu?
  • Potřebujete, aby vás lidi pochopili v Praze, v Brně, ale třeba i v New Yorku?
  • Máte mladistvý, moderní tón, nebo spíše starší a důvěryhodný?

Na slovech záleží – a způsob, jakým je kombinujete toho může hodně změnit. Opravdu hodně.

Tip: Vyjadřujte se jasně a stručně, aby vám rozuměl i cizinec. Obzvlášť pokud podnikáte online, je pravděpodobné, že budete mít i mezinárodní klientelu.

Vytvoření firemního jazyka je ta snadná část. Ta těžká je důsledně ho používat. Ale víte co? Stojí to za to. Využijte síly slov a vaše podnikání pojede naplno.

S pozdravem, zistemo

menší podniky podnikání


Také zajímavé

Chcete vytvořit pracovní prostředí vhodné pro rodinu? Čtěte dál.

70% dnešních pracujících, ať už žen, nebo mužů, se neúspěšně snaží balancovat mezi rodinou a prací. A to pak ústí ve stres, rozvody a rozvrácené rodiny. Takže je na čase vytvořit pracovní prostředí vhodné pro rodinu!

budoucnost podnikání sledování času podnikání a management ženy v podnikání

Chytře na startup: 4 nejlepší strategie pro začínající podnikatele

Opravdu potřebujete podnikatelský plán? Ne, nepotřebujete. Alespoň podle Erica Ries, který přišel s chytrou metodou, jak na startup. Ale dejte si pozor, to je totiž jen poloviční pravda. Zjistěte víc o produktech s minimální funkcionalitou (minimum viable products – MVP), rychlém rozvoji podnikání a rozvoji zaměřeném na zákazníka, naučte se v rámci svého vlastního podniku pracovat podle metod chytrého startupu – i pokud už podnikáte delší dobu.

budoucnost podnikání podnikatel podnikání a management

Řemeslná práce a cloudové účetnictví? Jde to dohromady!

Řemeslníci, mechanici – i těm, kteří běžně pracují spíš rukama než na síti, může být digitální fakturace a aplikace pro sledování času více než užitečná. Pojďme si společně projít zistemo, uvidíte sami.

účetnictví

Jak se vypořádat s přesčasem a hodinami navíc

Potřebujete stihnout deadline, váš šéf potřebuje mít zadaný úkol hotový dnes večer nebo musíte vzít dvojitou směnu, kvůli nemocnému kolegovi: někdy prostě musíte odpracovat něco navíc. To je v pořádku, dokud za to dostanete zaplaceno.

freelancer podnikání a management podnikatel sledování času

10 důvodů proč vyzkoušet sledování pracovní doby v cloudu

Se sledováním odpracovaného času zaměstnanců se to má tak: Měli bychom to dělat, ale většina z nás ti buď nedělá, nebo dělá špatně – ať už z rozpačitosti nebo jiných důvodů.

podnikání a management sledování času

Jak zabezpečená jsou vaše podnikatelská data? Zkuste náš kvíz!

Mít data v bezpečí je důležité pro každého – obzvlášť v dnešní době narušování soukromí, ransomware a hackerských útoků. Jak zabezpečená jsou vaše podnikatelská data? Zkuste náš kvíz! Foto od: Amy Walters / stock.

podnikání a management účetnictví

Pracujte chytře a nechte si zaplatit rychleji!

Kreditní karta není potřeba, zrušit to můžete kdykoli.