Pay-What-You-Want

Pay-What-You-Want: Risk, nebo záruka férové ceny?

Správná cenová strategie je základem každého podnikání – obzvlášť pak těch menších, které bojují s většími konkurenty. Ale co kdyby existovala cesta ven z cenových nesnází? Představujeme model Pay-what-you-want (PWYW), tedy “Platťe-kolik-chcete”.

Co to vlastně znamená?

Koncept pay-what-you-want, případně „Zaplaťte kolik si přejete“ není ničím novým. Vezměte si například dýška – klasický případ participativních cen. Zákazník platí za službu, a to právě tolik, na kolik je s ní spokojen. Ani více, ani méně.

Pay-What-You-Want: Risk, nebo záruka férové ceny?

Dýško – bonusová platba – má ve většině zemích svá pravidla – obvykle tvoří určité procento účtu. Díky modelu pay-what-you-want se zákazníci mohou rozhodnout, kolik celkem zaplatí. Zní to sice riskantně, ale není to tak! PWYW je mnohem úspěšnější systém, než si myslíte!

Příběh Humble Bundle

Humble Bundle, online obchod s videohrami například pracuje zcela na principu pay-what-you-want. Zákazníci si mohou vybrat hromadu her, zaplatit, kolik chtějí a začít hrát – a takhle společnost už vydělala miliony dolarů (ze kterých šlo 65 milionů dolarů na charitu v USA). Mnoho muzikantů, umělců a restaurací rovněž používá PWYW systém k prodeji svého zboží – a žádný z nich toho nelituje. Naopak, většina hlásí větší prodej a spokojenější, vracející se zákazníky.

Výzkum participativního stanovení ceny

Výzkumníci z německé Univerzity J. W. Goetheho ve Frankfurtu zkoušeli PWYW v roce 2008 a došli k závěru, že „výdělky za dva ze tří sledovaných kategorií produktů byly vyšší s PWYW cenami než při běžném prodeji“. Dvě ze tří podnikání si opravdu vedou lépe, pokud nechají ceny na svých zákaznících. Žádné z nich nezaznamenalo klienty, kteří by vůbec nezaplatili. Finální částka, kterou zaplatili, odpovídala nabídnuté ceně s přihlédnutím k férovosti, míře spokojenosti a výši příjmu. K čím vyšší částce takovým odhadem dospěli, tím vyšší částku zaplatili. Kategorií, který se při použití modelu PWYW dostala s příjmy níž, bylo kino. Zákazníci považovali nabídnutou cenu, tedy běžnou cenu za lístek do kina, za příliš vysokou, a proto zaplatili méně.

PWYW a zhodnocování

PWYW nedostane vaše podnikání do situace, kdy byste za své produkty či služby nedostávali nic. Naopak, může vést k jejich zhodnocování. Nabídnout službu (nebo produkt) klientovi s rizikem, že za ni nemusíte dostat zaplaceno, vyžaduje velké množství odvahy. Nabízet službu, jejíž cena bude jen tak vysoká, jak vysoká je míra spokojenosti zákazníka, zároveň ale funguje pro zákazníka jako záruka spokojenosti. Model pay-what-you-want nesnižuje očekávání klienta – naopak zvyšuje motivaci k nákupu. Zákazník je ochotný koupit si víc a rychleji, pokud je cena na něm. A bonusem PWYW jsou také věrní zákazníci.

PWYW – Plaťte kolik MŮŽETE?

Pro mnohé je systém pay-what-you-want cestou od brutálního meritokratického kapitalismu směrem k férovější, demokratičtější společnosti, kde jsou ceny přizpůsobovány finančním možnostem zákazníků. S pomocí PWYW systému si může každý koupit své oblíbené hudební album, najíst se v restauraci, nebo jet taxíkem. Na druhou stranu celý systém stojí na vzájemné loajalitě – platit za produkt znamená také brát ohled na potřeby výrobce. PWYW zatím bylo použito jen omezeně ve velmi specifických oblastech. Co by se stalo, kdyby takový systém používali všichni je zatím nejasné.

Stinná stránka proměnlivých cen

Předání ceny čistě do rukou zákazníků má samozřejmě i své stinné stránky. Nejvíce zřejmá je ta, že ztrácíte přehled ve svých příjmech. Přestože výzkum i zkušenost dokazují opak, risk toho, že nevyděláte nic, zůstává aktuální. A stejně tak i nemožnost plánovat příjmy. Jestliže si nikdy nemůžete být jisti, kolik určitým produktem vyděláte, může být obtížné plánovat dopředu. Moje rada pro ty, kteří by chtěli zkusit model PWYW je: Začněte s navrhováním cen – zákazník pak může před koupí cenu upravit podle svých představ. A pokud někdo zaplatí méně, nebo dokonce vůbec nic, požádejte ho o udání důvodu, ať se můžete příště poučit.

Takže – nebojte se a zkoušejte nové modely stanovení cen. Budoucnost je ve vašich rukou!

S pozdravem, zistemo

podnikání a management účetnictví


Také zajímavé

Ochrana dat a GDPR pro menší podniky a freelancery mimo EU

Mluví o tom všichni, ale nikdo pořádně neví, o co přesně vlastně jde: Obecné nařízení o ochraně osobních údajů v EU (angl. General Data Protection Regulation, neboli GDPR) způsobuje zmatek uvnitř i vně Evropské unie.

menší podniky freelancer ochrana údajů

Majitelky podniků – Jsou ženy lepší v podnikání?

Je dost možné, že jste jednou z nich. Nebo to máte v plánu. Nebo máte jednu za manželku? Ženy-podnikatelky, matky-podnikatelky… Ženské podnikání je na vzestupu A podle statistiky jejich podniky prosperují.

budoucnost podnikání ženy v podnikání podnikání a management

Dokonalá cenová strategie pro malé podniky a freelancery

Napřed tu špatnou zprávu: na vytvoření dokonalé cenové strategie neexistuje žádné jednoduché kouzlo – vaše podnikání je jedinečné a taková musí být i vaše strategie. Ale dobrá zpráva je, že existují určité časté chyby, kterým se můžete vyhnout.

menší podniky marketing podnikání a management

Opravdu bude váš tým produktivnější s flexibilní pracovní dobou? 5 mýtů o alternativních přístupech k pracovnímu rozvrhu

Stojíte v čele týmu pracujícího na dálku? Pracují vaši zaměstnanci z domova? Nebo pevně věříte, že je nejlepší pracovní doba od 9 do 5? Nehledě na to, jaký systém používáte – pokud vedete podnik, je pro vás produktivita týmu klíčová.

budoucnost podnikání novinky podnikání a management podnikatel sledování času ženy v podnikání

Proč je pro freelancery a menší podniky důležitý design

Proč se vůbec starat o firemní design? Mnoho majitelů podniků I freelancerů se klade tu samou otázku. Logo, design značky, promo – opravdu je to všechno nezbytné? Krátce řečeno: Ano, je.

podnikání a management

10 důvodů proč vyzkoušet sledování pracovní doby v cloudu

Se sledováním odpracovaného času zaměstnanců se to má tak: Měli bychom to dělat, ale většina z nás ti buď nedělá, nebo dělá špatně – ať už z rozpačitosti nebo jiných důvodů.

podnikání a management sledování času

Pracujte chytře a nechte si zaplatit rychleji!

Kreditní karta není potřeba, zrušit to můžete kdykoli.