Freelance podnikání

Proč potřebuje váš malý podnik firemní jazyk?

Má váš podnik firemní jazyk? Ne? Měl by! Proč? Čtěte dál. Počkat, co? Máte firemní jazyk? Skvělé! V tom případě můžete tenhle článek přeskočit a využít váš drahocenný čas na něco jiného. Tedy, samozřejmě, pokud se nechcete ujistit, že váš koncept opravdu funguje. Pak byste přece jen měli číst dál.

Proč váš malý podnik potřebuje firemní jazyk

Pokud jste na tom stejně jako většina majitelů menších podniků, nejste si tak úplně jistí, co firemní jazyk vlastně je – a ještě méně jistí, proč by se vám měl hodit. Dokud si lidi navzájem rozumí, tak je všechno v pořádku, ne? To ale vůbec není pravda. Síla slov je obrovská. Slova, která používáte ve skutečnosti ovlivňují způsob, jakým myslíte – a jak se lidi dívají na váš podnik. Od nabídek práce po faktury, od interních poznámek až po oficiální zprávy: vašemu podniku prospěje fungující firemní jazyk ve všech aspektech.

Koncept firemního jazyka: Od starověké rétoriky k modernímu marketingu

Umění přesvědčování je zřejmě staré jako to slovo samotné Umění přesvědčování je zřejmě staré jako to slovo samotné… (foto z iStock | Azmanjaka)

Způsob, jakým mluvíte a píšete, je důležitý. Intuitivně přizpůsobujeme svůj styl jazyku: jinak mluvíme s předškolákem a jinak s teenagerem nebo profesním partnerem. Ve všech z nás funguje určitý podvědomý soubor pravidel, který používáme při použití jazyka. To, čemu starověcí Římané říkali Rétorika, je dnes důležitou součástí marketingu a PR: použití jazyka jako přesvědčovacího prostředku, který lidi přiměje udělat to, co chcete. Umění přesvědčování je zřejmě staré jako to slovo samo – a funguje dnes úplně stejně jako před 3 000 lety. Přestože některá pravidla se změnila.

Vytvořte si firemní jazyk ve 3 krocích

Nalezení vašeho firemního jazyka je součástí vaší firemní osobitosti – a tu potřebují i ty úplně nejmenší podniky. Svůj potenciál můžete naplno využít jedině pokud víte, kdo jste. A to platí i pro vaše podnikání.

Kým chcete být, jak chcete, aby vás lidé vnímali? Jaký tón chcete používat při jednání s zákazníky? Přátelský a osobní, nebo profesionální a vážný? Kdo jsou vaši klienti a co od vás potřebují? To jsou otázky, na které si potřebujete odpovědět – a jakmile to uděláte, můžete pokračovat a vytvořit si vlastní firemní jazyk ve 3 krocích.

1. Vytvořte si průvodce stylem

  • Používáte zkratky? A pokud ano, jaké?
  • Píšete %, nebo procenta; $ nebo USD, atd.?
  • Jaký formát času a data používáte?
  • Je správné pan Jones, pan Max Jones, Max Jones, nebo jednoduše Max?

Záleží na detailech – ale nejdůležitější je jednotnost. Rozhodněte se, jaký je váš styl, a držte se toho.

Tip: Slovesa v pasivu by neměla být používána. Proč? To je jednoduché: Protože „Nepoužívejte slovesa v pasivu“ je mnohem snazší přečíst – a pochopit.

2. Definujte si terminologii

Udělat na někoho dojem je skvělé, ale pochopení je lepší

Udělat na někoho dojem je skvělé, ale pochopení je lepší… (foto od REDPIXEL | stock.adobe.com)

Květák nebo karfiol… ať už si vyberete cokoliv: určete si jasně, jaká slova chcete používat – a jakým se chcete vyhnout.

Tip: Pokud to jde, zbavte se zbytečně technických termínů. Udělat na někoho dojem je skvělé, ale pochopení je lepší…

3. Vytvořte si slovní zásady

Potřebujete, aby vás lidi pochopili v Praze, v Brně, ale třeba i v New Yorku?

Potřebujete, aby vás lidi pochopili v Praze, v Brně, ale třeba i v New Yorku? (foto od Rawpixel | stock.adobe.com)

  • Používáte jasné a krátké, nebo dlouhé a komplikované věty?
  • Chcete apelovat na místní použitím jejich vlastního slangu?
  • Potřebujete, aby vás lidi pochopili v Praze, v Brně, ale třeba i v New Yorku?
  • Máte mladistvý, moderní tón, nebo spíše starší a důvěryhodný?

Na slovech záleží – a způsob, jakým je kombinujete toho může hodně změnit. Opravdu hodně.

Tip: Vyjadřujte se jasně a stručně, aby vám rozuměl i cizinec. Obzvlášť pokud podnikáte online, je pravděpodobné, že budete mít i mezinárodní klientelu.

Vytvoření firemního jazyka je ta snadná část. Ta těžká je důsledně ho používat. Ale víte co? Stojí to za to. Využijte síly slov a vaše podnikání pojede naplno.

S pozdravem, zistemo

menší podniky podnikání


Také zajímavé

3 způsoby jak posílit kreativitu a úspěšně ponikat

Co mají společného Bill Gates, Mark Zuckerberg a Warren Buffet? Jsou bohatí, ano. Ale jak to dokázali? Tvrdá práce? Určitě. Odhodlání? Pravděpodobně. Štěstí? Možná. Ale rozhodně používají kreativitu jako podnikatelský prostředek.

budoucnost podnikání podnikání a management podnikatel

Je CRM právě pro vás? Vyzkoušejte náš dotazník

Uvažujete nad zavedením CRM, tedy tzv. řízení vztahu se zákazníky? Nebo se možná už jen rozhodujete, který si vybrat? Už nemusíte hledat nikde jinde, naše 4 jednoduché otázky vám pomohou se rozhodnout.

účetnictví

Zpráva o zisku a ztrátě. Jak výdělečné je opravdu vaše podnikání?

Zpráva o zisku a ztrátě, přehledy příjmů, čistý zisk a provozní zisk – víte, kam tím mířím? Ano, správně. Je na čase postavit se čelem obávané otázce: Jak výdělečné je moje podnikání?

podnikání a management daně sledování času

Průmyslová revoluce č. 4: Roboti, umělá inteligence a budoucnost práce

Roboti, umělá inteligence a automatizace průmyslu utváří budoucnost naší práce. Tzv. čtvrtá průmyslová revoluce byla tématem Světového ekonomického fóra, kterého se účastní podnikatelská, politická a intelektuální elita světa. Ale opravdu je inteligentní software jako např.

podnikání a management

Jak zabezpečená jsou vaše podnikatelská data? Zkuste náš kvíz!

Mít data v bezpečí je důležité pro každého – obzvlášť v dnešní době narušování soukromí, ransomware a hackerských útoků. Jak zabezpečená jsou vaše podnikatelská data? Zkuste náš kvíz! Foto od: Amy Walters / stock.

podnikání a management účetnictví

Přežití projektu 101: Jak se vyhnout 5 hlavním příčinám selhání projektu

Organizace po celém světě každoročně zahajují mnoho projektů, ale značná část z nich nedosáhne svých cílů nebo je zcela ukončena. Výsledkem těchto neúspěchů jsou promarněné zdroje, promarněné příležitosti a v některých případech i značné finanční ztráty.

podnikání a management marketing

Pracujte chytře a nechte si zaplatit rychleji!

Kreditní karta není potřeba, zrušit to můžete kdykoli.