Freelance podnikání

Proč potřebuje váš malý podnik firemní jazyk?

Má váš podnik firemní jazyk? Ne? Měl by! Proč? Čtěte dál. Počkat, co? Máte firemní jazyk? Skvělé! V tom případě můžete tenhle článek přeskočit a využít váš drahocenný čas na něco jiného. Tedy, samozřejmě, pokud se nechcete ujistit, že váš koncept opravdu funguje. Pak byste přece jen měli číst dál.

Proč váš malý podnik potřebuje firemní jazyk

Pokud jste na tom stejně jako většina majitelů menších podniků, nejste si tak úplně jistí, co firemní jazyk vlastně je – a ještě méně jistí, proč by se vám měl hodit. Dokud si lidi navzájem rozumí, tak je všechno v pořádku, ne? To ale vůbec není pravda. Síla slov je obrovská. Slova, která používáte ve skutečnosti ovlivňují způsob, jakým myslíte – a jak se lidi dívají na váš podnik. Od nabídek práce po faktury, od interních poznámek až po oficiální zprávy: vašemu podniku prospěje fungující firemní jazyk ve všech aspektech.

Koncept firemního jazyka: Od starověké rétoriky k modernímu marketingu

Umění přesvědčování je zřejmě staré jako to slovo samotné Umění přesvědčování je zřejmě staré jako to slovo samotné… (foto z iStock | Azmanjaka)

Způsob, jakým mluvíte a píšete, je důležitý. Intuitivně přizpůsobujeme svůj styl jazyku: jinak mluvíme s předškolákem a jinak s teenagerem nebo profesním partnerem. Ve všech z nás funguje určitý podvědomý soubor pravidel, který používáme při použití jazyka. To, čemu starověcí Římané říkali Rétorika, je dnes důležitou součástí marketingu a PR: použití jazyka jako přesvědčovacího prostředku, který lidi přiměje udělat to, co chcete. Umění přesvědčování je zřejmě staré jako to slovo samo – a funguje dnes úplně stejně jako před 3 000 lety. Přestože některá pravidla se změnila.

Vytvořte si firemní jazyk ve 3 krocích

Nalezení vašeho firemního jazyka je součástí vaší firemní osobitosti – a tu potřebují i ty úplně nejmenší podniky. Svůj potenciál můžete naplno využít jedině pokud víte, kdo jste. A to platí i pro vaše podnikání.

Kým chcete být, jak chcete, aby vás lidé vnímali? Jaký tón chcete používat při jednání s zákazníky? Přátelský a osobní, nebo profesionální a vážný? Kdo jsou vaši klienti a co od vás potřebují? To jsou otázky, na které si potřebujete odpovědět – a jakmile to uděláte, můžete pokračovat a vytvořit si vlastní firemní jazyk ve 3 krocích.

1. Vytvořte si průvodce stylem

  • Používáte zkratky? A pokud ano, jaké?
  • Píšete %, nebo procenta; $ nebo USD, atd.?
  • Jaký formát času a data používáte?
  • Je správné pan Jones, pan Max Jones, Max Jones, nebo jednoduše Max?

Záleží na detailech – ale nejdůležitější je jednotnost. Rozhodněte se, jaký je váš styl, a držte se toho.

Tip: Slovesa v pasivu by neměla být používána. Proč? To je jednoduché: Protože „Nepoužívejte slovesa v pasivu“ je mnohem snazší přečíst – a pochopit.

2. Definujte si terminologii

Udělat na někoho dojem je skvělé, ale pochopení je lepší

Udělat na někoho dojem je skvělé, ale pochopení je lepší… (foto od REDPIXEL | stock.adobe.com)

Květák nebo karfiol… ať už si vyberete cokoliv: určete si jasně, jaká slova chcete používat – a jakým se chcete vyhnout.

Tip: Pokud to jde, zbavte se zbytečně technických termínů. Udělat na někoho dojem je skvělé, ale pochopení je lepší…

3. Vytvořte si slovní zásady

Potřebujete, aby vás lidi pochopili v Praze, v Brně, ale třeba i v New Yorku?

Potřebujete, aby vás lidi pochopili v Praze, v Brně, ale třeba i v New Yorku? (foto od Rawpixel | stock.adobe.com)

  • Používáte jasné a krátké, nebo dlouhé a komplikované věty?
  • Chcete apelovat na místní použitím jejich vlastního slangu?
  • Potřebujete, aby vás lidi pochopili v Praze, v Brně, ale třeba i v New Yorku?
  • Máte mladistvý, moderní tón, nebo spíše starší a důvěryhodný?

Na slovech záleží – a způsob, jakým je kombinujete toho může hodně změnit. Opravdu hodně.

Tip: Vyjadřujte se jasně a stručně, aby vám rozuměl i cizinec. Obzvlášť pokud podnikáte online, je pravděpodobné, že budete mít i mezinárodní klientelu.

Vytvoření firemního jazyka je ta snadná část. Ta těžká je důsledně ho používat. Ale víte co? Stojí to za to. Využijte síly slov a vaše podnikání pojede naplno.

S pozdravem, zistemo

menší podniky podnikání


Také zajímavé

Majitelky podniků – Jsou ženy lepší v podnikání?

Je dost možné, že jste jednou z nich. Nebo to máte v plánu. Nebo máte jednu za manželku? Ženy-podnikatelky, matky-podnikatelky… Ženské podnikání je na vzestupu A podle statistiky jejich podniky prosperují.

budoucnost podnikání ženy v podnikání podnikání a management

Chytře na startup: 4 nejlepší strategie pro začínající podnikatele

Opravdu potřebujete podnikatelský plán? Ne, nepotřebujete. Alespoň podle Erica Ries, který přišel s chytrou metodou, jak na startup. Ale dejte si pozor, to je totiž jen poloviční pravda. Zjistěte víc o produktech s minimální funkcionalitou (minimum viable products – MVP), rychlém rozvoji podnikání a rozvoji zaměřeném na zákazníka, naučte se v rámci svého vlastního podniku pracovat podle metod chytrého startupu – i pokud už podnikáte delší dobu.

budoucnost podnikání podnikatel podnikání a management

Podnikání – pomalu, ale jistě!

Rozbíhá se vám podnikání poněkud pomalu? Není se čeho bát, protože pomalu je nové rychle. Vážně. V dnešní šílené ekonomice, kdy obrovské společnosti mizí jako lusknutím prstu a nové, malé startupy se objevují na každém rohu, je pomalejší podnikání přesně to, co byste mohli potřebovat.

podnikání a management

Zpráva o zisku a ztrátě. Jak výdělečné je opravdu vaše podnikání?

Zpráva o zisku a ztrátě, přehledy příjmů, čistý zisk a provozní zisk – víte, kam tím mířím? Ano, správně. Je na čase postavit se čelem obávané otázce: Jak výdělečné je moje podnikání?

podnikání a management daně sledování času

3 způsoby jak posílit kreativitu a úspěšně ponikat

Co mají společného Bill Gates, Mark Zuckerberg a Warren Buffet? Jsou bohatí, ano. Ale jak to dokázali? Tvrdá práce? Určitě. Odhodlání? Pravděpodobně. Štěstí? Možná. Ale rozhodně používají kreativitu jako podnikatelský prostředek.

budoucnost podnikání podnikání a management podnikatel

Potřebujete lásku zákazníků! Řízení zákaznické zkušenosti ve 3 krocích

CEM (Customer Experience Management), neboli řízení zákaznické zkušenosti – na které závisí víc než kdy dřív. Ale co dělat, pokud jsou vaše finanční prostředky pro marketing omezené? A co když si nemůžete dovolit najmout odborníka?

podnikání a management freelancer podnikatel

Pracujte chytře a nechte si zaplatit rychleji!

Kreditní karta není potřeba, zrušit to můžete kdykoli.