Je dost možné, že jste jednou z nich. Nebo to máte v plánu. Nebo máte jednu za manželku? Ženy-podnikatelky, matky-podnikatelky…
Ženské podnikání je na vzestupu
A podle statistiky jejich podniky prosperují.
Kdo jsou a na jaký ty podnikání se soustředí? Jaké jsou jejich důvody? A proč je to vůbec důležité? Čtěte dál a raději se na to posaďte. Protože stereotypy se budou možná otřásat v základech.
Mýtus „Matka-podnikatelka“
Všichni ten příběh známe: Žena se stane matkou, odejde z práce a začne tak trošku podnikat z domova – obvykle vaří, píše blog, plete svetry nebo peče sušenky. Podnikání se rozroste a spolu s ním vzroste i její pocit naplnění a štěstí.
Tenhle příběh je mýtus, a to navíc velmi zavádějící. Je pravda, že vám spousta žen řekne, že začínaly podnikat proto, aby byly schopné během mateřské pracovat (a tím pádem si i vydělávat) z domova. Ale to je pravda jen napůl.
Ano, podnikatelé mají více flexibilní rozvrh – ale tzv. „matky-podnikatelky“ musí pracovat stejně dlouho jako bezdětné podnikatelky či podnikatelé. Jinak řečeno – Slyšeli jste už někdy o otci-podnikateli? Ne. Protože otec s vlastním podnikem je prostě a jednoduše podnikatel.
Tak proč bychom měli vůbec mluvit, číst a psát o ženách podnikatelkách? Má podnikání něco společného s pohlavím? Podle číselných údajů sice samozřejmě má, ale zcela jinak, než si myslíte.
Ženské podnikání v číslech
Začít podnikat je jednoduché, ale udržet si stabilní podnik už dá práci. A ženám to jde, alespoň podle statistik, výborně. K roku 2015 vlastnily ženy v USA 31% menších podniků a 9.1 milionů firem (malých i velkých). Podle speciální zprávy spol. GEM ohledně podnikání žen (originální zpráva: Women’s Entrepreneurship) mezi lety 2012 a 2014 narostl světový počet podniků vlastněných ženami o 7%, čímž se genderová nerovnost snížila na 6%.
Podle studie americké organizace American Express OPEN (Stav podniků vlastněných ženami k r. 2016, orig. The State of Women-Owned Businesses 2016) narostl v USA v letech 1997-2016 počet majitelek podniků o neuvěřitelných 54%.
Úspěch podniků vlastněných ženami
Ještě jste tady? To je dobře. Teď totiž přijde to opravdové překvapení: Zatímco celková zaměstnanost v USA klesla mezi lety 2007 a 2012 o 1,2% a ekonomický nárůst zaznamenaly pouze největší firmy, zaměstnanost ve firmách, jejichž vlastníky jsou ženy, naopak významně narostla – o celých 18%.
Působivé, nemyslíte? V době, kdy roste nezaměstnanost a spousta malých podniků musí propouštět, vytváří ženy v podnikání nová pracovní místa. Hodně pracovních míst. Navíc podnikům vlastněných ženami narostly od roku 2007 příjmy o 35%, přičemž národní průměr je kolem 30%.
Podle číselných údajů se tedy zdá, že ženy odvádí ve vedení a spravování podniků, malých či velkých, lepší práci. Jak je to možné? Zde jsou tři hlavní důvody:
1. Ženy vytváří produktivnější týmy
Spol. Gallup ve své zprávě ohledně amerických manažerů (State of The American Manager) uvádí, že ženám se lépe daří být angažovanými a zároveň zapojovat zaměstnance do práce. Manažerky navíc častěji poskytnou zaměstnancům upřímnou a konstruktivní zpětnou vazba a dokážou lépe rozpoznat a ocenit dobře odvedenou práci. To vše se pak odráží ve vyšší produktivitě zaměstnanců a větší výkonnosti týmů. Což je pro úspěšný podnik základem.
2. Ženy volí udržitelné podnikání
Podle studie banky Barclay (Shattering Stereotypes), publikované v roce 2015, se ženy více starají o udržitelnost vlastního podnikání než jejich mužské protějšky. Spíše než aby se snažily zvětšovat firmu co nejrychleji a pak hledaly, kudy utéct, zaměřují se podnikatelky na dlouhodobý zisk. Dokážou tím pádem také lépe předvídat obtíže, minimalizovat risk a jednat s větší opatrností.
3. Ženy se podceňují
Tento stereotyp se zdá být pravdivým: Ženy se podceňují, zatímco muži jsou obvykle příliš sebevědomí. Na dotaz, jak se daří jejich podnikání, odpovědělo 42% žen a 62% mužů, že jejich podnik „prosperuje“ – přitom ve skutečnosti se ve stejné studii ukazuje, že více úspěšných podniků patří ženám. Podceňování má i svou světlou stránku: Ženy si obvykle najímají experty i ve chvíli, kdy by to muži neudělali. Ženy-majitelky podniků také téměř třikrát častěji než muži spolupracují s výzkumnými institucemi, např. univerzitami.
Jak vypadá pro podnikatelky budoucnost?
Podniky v rukou žen se zdají být úspěšnější, nehledě na velikost, zaměření i zemi. V průměru mají malé (50-99 zaměstnanců) i sólové (bez zaměstnanců) podniky vyšší zisk, pokud je vlastní žena. Vše se tedy zdá v pořádku.
Ať už se jedná o ženu, který se stará o rodinu a svoje drobné podnikání, nebo o podnikatelku vlastnící mnohamilionovou korporaci, mají všechny ženy v podnikání jedno společné: jsou stále v menšině. A obvykle si vydělávají méně než jejich mužské protějšky. I když se zdá, že změna je pomalu na cestě.
Přestože statisticky jsou ženy lepší ve vedoucích pozicích, studie spol. Gallup zjistila, že pouze menšina 20% by raději pracovala pod vedením ženy, zatímco 33% preferuje mužského manažera. Dobrou zprávou je, že 46% dotázaných nemá preferenci.
A právě tomu říkám genderová rovnost. Protože jsme přece všichni jen lidé.
S pozdravem, zistemo