Freelance podnikání

Majitelky podniků – Jsou ženy lepší v podnikání?

Je dost možné, že jste jednou z nich. Nebo to máte v plánu. Nebo máte jednu za manželku? Ženy-podnikatelky, matky-podnikatelky…

Ženské podnikání je na vzestupu

A podle statistiky jejich podniky prosperují.

Kdo jsou a na jaký ty podnikání se soustředí? Jaké jsou jejich důvody? A proč je to vůbec důležité? Čtěte dál a raději se na to posaďte. Protože stereotypy se budou možná otřásat v základech.

Mýtus „Matka-podnikatelka“

Všichni ten příběh známe: Žena se stane matkou, odejde z práce a začne tak trošku podnikat z domova – obvykle vaří, píše blog, plete svetry nebo peče sušenky. Podnikání se rozroste a spolu s ním vzroste i její pocit naplnění a štěstí.

Tenhle příběh je mýtus, a to navíc velmi zavádějící. Je pravda, že vám spousta žen řekne, že začínaly podnikat proto, aby byly schopné během mateřské pracovat (a tím pádem si i vydělávat) z domova. Ale to je pravda jen napůl.

Ano, podnikatelé mají více flexibilní rozvrh – ale tzv. „matky-podnikatelky“ musí pracovat stejně dlouho jako bezdětné podnikatelky či podnikatelé. Jinak řečeno – Slyšeli jste už někdy o otci-podnikateli? Ne. Protože otec s vlastním podnikem je prostě a jednoduše podnikatel.

Tak proč bychom měli vůbec mluvit, číst a psát o ženách podnikatelkách? Má podnikání něco společného s pohlavím? Podle číselných údajů sice samozřejmě má, ale zcela jinak, než si myslíte.

Ženské podnikání v číslech

Začít podnikat je jednoduché, ale udržet si stabilní podnik už dá práci. A ženám to jde, alespoň podle statistik, výborně. K roku 2015 vlastnily ženy v USA 31% menších podniků a 9.1 milionů firem (malých i velkých). Podle speciální zprávy spol. GEM ohledně podnikání žen (originální zpráva: Women’s Entrepreneurship) mezi lety 2012 a 2014 narostl světový počet podniků vlastněných ženami o 7%, čímž se genderová nerovnost snížila na 6%.

Podle studie americké organizace American Express OPEN (Stav podniků vlastněných ženami k r. 2016, orig. The State of Women-Owned Businesses 2016) narostl v USA v letech 1997-2016 počet majitelek podniků o neuvěřitelných 54%.

Úspěch podniků vlastněných ženami

Ještě jste tady? To je dobře. Teď totiž přijde to opravdové překvapení: Zatímco celková zaměstnanost v USA klesla mezi lety 2007 a 2012 o 1,2% a ekonomický nárůst zaznamenaly pouze největší firmy, zaměstnanost ve firmách, jejichž vlastníky jsou ženy, naopak významně narostla – o celých 18%.

Působivé, nemyslíte? V době, kdy roste nezaměstnanost a spousta malých podniků musí propouštět, vytváří ženy v podnikání nová pracovní místa. Hodně pracovních míst. Navíc podnikům vlastněných ženami narostly od roku 2007 příjmy o 35%, přičemž národní průměr je kolem 30%.

Podle číselných údajů se tedy zdá, že ženy odvádí ve vedení a spravování podniků, malých či velkých, lepší práci. Jak je to možné? Zde jsou tři hlavní důvody:

1. Ženy vytváří produktivnější týmy

Spol. Gallup ve své zprávě ohledně amerických manažerů (State of The American Manager) uvádí, že ženám se lépe daří být angažovanými a zároveň zapojovat zaměstnance do práce. Manažerky navíc častěji poskytnou zaměstnancům upřímnou a konstruktivní zpětnou vazba a dokážou lépe rozpoznat a ocenit dobře odvedenou práci. To vše se pak odráží ve vyšší produktivitě zaměstnanců a větší výkonnosti týmů. Což je pro úspěšný podnik základem.

2. Ženy volí udržitelné podnikání

Podle studie banky Barclay (Shattering Stereotypes), publikované v roce 2015, se ženy více starají o udržitelnost vlastního podnikání než jejich mužské protějšky. Spíše než aby se snažily zvětšovat firmu co nejrychleji a pak hledaly, kudy utéct, zaměřují se podnikatelky na dlouhodobý zisk. Dokážou tím pádem také lépe předvídat obtíže, minimalizovat risk a jednat s větší opatrností.

3. Ženy se podceňují

Tento stereotyp se zdá být pravdivým: Ženy se podceňují, zatímco muži jsou obvykle příliš sebevědomí. Na dotaz, jak se daří jejich podnikání, odpovědělo 42% žen a 62% mužů, že jejich podnik „prosperuje“ – přitom ve skutečnosti se ve stejné studii ukazuje, že více úspěšných podniků patří ženám. Podceňování má i svou světlou stránku: Ženy si obvykle najímají experty i ve chvíli, kdy by to muži neudělali. Ženy-majitelky podniků také téměř třikrát častěji než muži spolupracují s výzkumnými institucemi, např. univerzitami.

Jak vypadá pro podnikatelky budoucnost?

Podniky v rukou žen se zdají být úspěšnější, nehledě na velikost, zaměření i zemi. V průměru mají malé (50-99 zaměstnanců) i sólové (bez zaměstnanců) podniky vyšší zisk, pokud je vlastní žena. Vše se tedy zdá v pořádku.

Ať už se jedná o ženu, který se stará o rodinu a svoje drobné podnikání, nebo o podnikatelku vlastnící mnohamilionovou korporaci, mají všechny ženy v podnikání jedno společné: jsou stále v menšině. A obvykle si vydělávají méně než jejich mužské protějšky. I když se zdá, že změna je pomalu na cestě.

Přestože statisticky jsou ženy lepší ve vedoucích pozicích, studie spol. Gallup zjistila, že pouze menšina 20% by raději pracovala pod vedením ženy, zatímco 33% preferuje mužského manažera. Dobrou zprávou je, že 46% dotázaných nemá preferenci.

A právě tomu říkám genderová rovnost. Protože jsme přece všichni jen lidé.

S pozdravem, zistemo

budoucnost podnikání ženy v podnikání podnikání a management


Také zajímavé

Dokonalá cenová strategie pro malé podniky a freelancery

Napřed tu špatnou zprávu: na vytvoření dokonalé cenové strategie neexistuje žádné jednoduché kouzlo – vaše podnikání je jedinečné a taková musí být i vaše strategie. Ale dobrá zpráva je, že existují určité časté chyby, kterým se můžete vyhnout.

menší podniky marketing podnikání a management

Dokonalá faktura

Jednou z věcí, které pomůžou vaší společnosti vyčnívat mezi ostatními, jsou dokonalé faktury. Profesionální podnikatelské vystupování závisí nejen na pečlivé správě vaší společnosti, ale hlavně na tom, jak společnost vnímá okolí.

účetnictví podnikání a management

Proč potřebuje váš malý podnik firemní jazyk?

Má váš podnik firemní jazyk? Ne? Měl by! Proč? Čtěte dál. Počkat, co? Máte firemní jazyk? Skvělé! V tom případě můžete tenhle článek přeskočit a využít váš drahocenný čas na něco jiného.

menší podniky podnikání

Vánoce, Vánoce přich… no však to znáte

Přichází doba Vánoc a s ní také doba hromadných e-mailů. Nestíháme ani kontrolovat schránky, které plní nejrůznější vánoční přání a zprávy od obchodních partnerů i přátel. zistemo vám pomůže získat zpět kontrolu nad vašimi e-maily s jednoduchou funkcí exportu adres.

podnikání a management

Mezinárodní podnikání v 6 jednoduchých krocích

Vydat se s podnikáním za hranice nikdy nebylo jednodušší – Internet postupně rozmazává geografické hranice, počet mezinárodních pracovních týmů stoupá. Přesto se mnoho podnikatelů takového kroku bojí. Proč? Čtěte dál, a dozvíte se o 6 největších překážkách na cestě za mezinárodním podnikáním.

podnikání a management freelancer

Nová mise: Dokonalý projekt

Dnes bych ráda řekla něco o zlepšení práce na projektech, chtěla bych vám dát nahlédnout, jak vypadá správné řízení projektu a jak můžete jeho strategie využít pro zdokonalení vlastních projektů.

podnikání a management sledování času

Pracujte chytře a nechte si zaplatit rychleji!

Kreditní karta není potřeba, zrušit to můžete kdykoli.