Opravdu potřebujete podnikatelský plán? Ne, nepotřebujete. Alespoň podle Erica Ries, který přišel s chytrou metodou, jak na startup. Ale dejte si pozor, to je totiž jen poloviční pravda. Zjistěte víc o produktech s minimální funkcionalitou (minimum viable products – MVP), rychlém rozvoji podnikání a rozvoji zaměřeném na zákazníka, naučte se v rámci svého vlastního podniku pracovat podle metod chytrého startupu – i pokud už podnikáte delší dobu.
Lépe a rychleji – Chytrý startup
Naučit se lépe a rychleji v podnikání rozhodovat, to vám slibuje kniha „The Lean Startup“ (Chytrý startup, 2008) od Erica Riese. Popisují se v ní principy metody chytrého startupu. Místo spuštění podnikání nebo prodeje produktu až po dlouhém (a drahém) průzkumu a testování doporučuje rozvíjet podnikání za pochodu. Jaká je chytrá cesta za úspěchem? Naučte se pracovat s produkty s minimální funkcionalitou, nabízejte je zákazníkům a upravujte podle jejich momentálních potřeb.
1. Načrtněte si dokonalý podnikatelský plán
Jak na to? Nedělejte ho. Neplýtvejte energií na tvorbu rozsáhlých podnikatelských plánů, které se mohou, ale také nemusí uskutečnit. Jak píše Steve Blank v článku Proč chytrý startup všechno mění (Why The Lean Startup Changes Everything): „Podnikatelské plány přežijí první střet se zákazníky jen zcela výjimečně.“ Ale pozor, že upustíte od podnikatelského plánu zároveň neznamená, že ztratíte přehled o trhu a financích – každý podnikatel musí mít přehled o svých finančních prostředcích a stejně tak každé malé podnikání musí znát svou konkurenci. Znamená to spíše, že přijmete nejistotu opravdového světa. Protože…kdo může vědět, co nás vlastně v budoucnosti čeká? Pětiletý podnikatelský plán je ve valné většině případů čistou fikcí, a navíc je během těch pěti let nutné ho tisíckrát poupravit a změnit. Protože dokud to nezkusíte, nikdy nevíte, co se doopravdy stane.
2. Nečekejte na dokonalost – Jděte do toho s nedokonalým produktem
Chytrý startup začíná s produkty s minimální funkcionalitou, které se pak vylepšují za pochodu. A to vlastně platí pro každý nový produkt i novou strategii, na které zrovna pracujete: Neschovávejte svůj produkt před zákazníky až do doby, kdy je dokonalý, protože stejně může být v tu chvíli dokonalý pouze ve vašich očích. Neplýtvejte časem a energií s průzkumy trhu a dotazníky před uvedením produktu do prodeje, na které stejně nemusíte dostat pravdivé odpovědi. Místo toho jděte do prodeje se sice nedokonalým, ale funkčním produktem a pak se učte ze svých chyb. Zlepšujte produkt postupně a nepřestávejte zdokonalovat své nápady. Technologie a aktuální trendy se mění tak rychle, že toto je jediná cesta, jak zajistit, že nápady neuvedete do praxe až příliš pozdě. Výhodným vedlejším účinkem této strategie je také snížení nákladů na produkt. Jakmile budete mít v ruce fungující koncept a možná i vzrůstající klientelu, bude pro podnikatelského anděla strážného mnohem jednodušší roztáhnout nad vámi křídla a pomoci vašemu podnikání vzlétnout do výše.
3. Soustřeďte svou pozornost na zákazníky. Ty opravdové.
Velkou změnou v metodě chytrého startupu je práce na produktu společně se zákazníky. Na výzkumech trhu a definování cílových skupin není nic špatného, ale co když jsou takové odhady nesprávné? Chytré startupy postupují metodou, které říkají „Rozvoj zaměřený na zákazníka“ – soustředí se na požadavky opravdových zákazníků spíše než na abstraktní trhy. Krok za krokem zdokonalují své produkty a rozšiřují své podnikání. Co kdyby nová aplikace, kterou jste navrhli pro teenagery, mohla ve výsledku zjednodušit život i babičkám? Co když eshop ztrácí zákazníky, protože placení je příliš komplikované, a ne kvůli produktu, který nabízíte? Nebojte se a ptejte se zákazníků, co doopravdy chtějí. A ujistěte se, že se pokládáte ty správné otázky. I když odpovědi na ně nemusí být vůbec příjemné. Podívejte se na to takhle: Na neurčitou otázku typu „O jakých tématech bych měl psát na svém blogu?“ bude odpověď velice neurčitá, pokud vůbec nějakou dostanete. Na druhou stranu, pokud se vás zeptám: „Co se vám nelíbí na tomto článku, který zrovna čtete?“, máte v rukou konkrétní produkt, o kterém mluvíte. A můžeme se tak pustit do práce a zlepšování.
4. Neusněte na vavřínech
Dejte pozor, abyste se neuvízli v komplikovaných a nefunkčních pracovních postupech. Opravdu: Pokud něco nefunguje, změňte to. Metoda chytrého startupu pracuje s principy agilního rozvoje – postupu původně používaného softwarovými vývojáři. Jenou z jeho klíčových strategií je brzké uvedení produktu na trh a zdokonalování za běhu. Nevnímá zpracování produktu jako jednoduchý úkon, ale spíše jako průběžný vývoj, neustále adaptující produkty podle měnících se požadavků trhu. Neúspěch je součástí procesu a je také jedinou cestou k nejvyšší možné kvalitě produktů. Abyste tohoto všeho byli schopni, budete potřebovat co nejjednodušší cesty k rozhodování a dobrou komunikaci – a také tým, ve kterém všichni vědí, na čem se pracuje.
Přistupovat ke svému podnikání chytře neznamená nutně omezování výdajů a zmenšování týmů. Znamená to spíše, že se musíte naučit přijímat nejistotu a neúspěch jako nedílnou součást podnikání – a to platí pro všechny typy podniků, nové i staré.
Jak to řekl Samuel Beckett?
„Zkusils to. Selhals. Nevadí. Zkoušej to znovu. Selhávej znovu. Selhávej lépe.“
Pojďme selhávat lépe společně!
S pozdravem, zistemo
PS: Jsem zvědavá: Co se vám nelíbilo na tomto článku? Dejte mi vědět!