Proč se vůbec starat o firemní design? Mnoho majitelů podniků I freelancerů se klade tu samou otázku. Logo, design značky, promo – opravdu je to všechno nezbytné? Krátce řečeno: Ano, je. Ale nebojte se, není to nutně drahá záležitost. Jediné, co opravdu musíte investovat, jsou vaše nápady a váš čas.
Proč potřebuji firemní design?
Pokud by měli na vybranou, využila by většina podnikatelů svůj čas raději na vytvoření udržitelného podnikání než na tvorbu funkčního designu značky. Nicméně vytvoření kvalitní značky je nedílnou součástí cesty k prosperujícímu podnikání! Proč? Protože se potřebujete ostatním ukázat, co ve vás je. Umožnit klientům zjistit, na co se zaměřuje vaše podnikání.
A potřebujete takhle pracovat na všech úrovních komunikace – ať už jde o webovou stránku, o vizitky či o faktury, které odesíláte klientům..
Design značky je víc než jen design loga
Celek je víc než jen součet jeho jednotlivých částí. – Tohle je jedno z mých nejoblíbenějších přísloví, a platí obzvlášť v oblasti designu. Abyste mohli vytvořit tu správnou značku, musíte umět zachytit jedinečnost vašeho podnikání – čemu se přesně věnuje, kde se vzalo a jaké jsou jeho cíle. Pokud nevíte, kdo jste a v čem jste nejlepší, nikdy nebudete moci naplno využít svůj potenciál. A stejně to platí i co se týče podnikání: Pokud nedokážete vysvětlit, čemu přesně se vaše podnikání věnuje, nebudete podnikat dlouho. Jak se tedy dostat k jádru vašeho podnikání? Firemní design se nekončí designem loga, a ani jím nezačíná.
Jak se dostat k jádru
S pomocí správných nástrojů, a těch je online nespočet, si může kdokoliv navrhnout logo během pár vteřin. Pak už ho stačí jen přidat na fakturu, na web a na vizitky a je hotovo, ne? Ne! Jste si jisti, že vaše logo odráží to hlavní z vašeho podnikání? Nebo jen odráží „použil jsem online nástroj a vytvořil si ve chvilce ozdobné logo“? Pravděpodobnější je druhá varianta. Jak jednou řekl jeden moudrý muž: „Nemůžete nekomunikovat“. Všechno, čím se prezentujete, vysílá určitou zprávu. A musíte se důkladně zamyslet, jaká zpráva by to měla být. Velmi důkladně.
Nejlepší je najmout si profesionála. Přestože se vám to teď může zdát jako nadbytečný výdaj, věřte mi – vyplatí se. Nicméně chápu, že pokud teprve začínáte podnikat, nemusíte mít prostředky na zaplacení odborníka. Pokud opravdu takové prostředky nemáte, odpovězte si na 5 otázek a vytvořte si svou značku sami:
DIY firemní design v 5 krocích
1. Na co se zaměřuje vaše podnikání?
Zní to jako jednoduchá otázka. Pokud jste topenář, pak montujete a opravujete topení. Pokud prodáváte ručně vyrobená dřevěná kuchyňská prkénka, pak… děláte právě to. Ale zamyslete se: Proč by si měl někdo na práci najmout právě vás a ne jiného topenáře? Proč by si lidi měli koupit zrovna VAŠE prkénko? Odpověď na tyhle otázky nás vede k otázce č. 2:
2. Čím je vaše podnikání jedinečné?
Nalezení vašeho tzv. USP (Unique Selling Proposition – jedinečný prodejní argument) je klíčem k firemní komunikaci. Třeba jsou vaše topenářské dovednosti výjimečné tím, že jste se je učili od svého otce a ten zas od toho svého dědečka. Nebo jste schopní vyřídit zakázku rychleji než kdokoliv jiný, protože jste investovali do speciálních nástrojů. Ať už je to cokoliv, jedinečnost je všude. Jen ji musíte najít.
3. Na jakou cílíte klientelu?
Když už víte, na co se zaměřuje vaše podnikání, je čas obrátit pozornost ke klientům. Komu prodáváte a kdo by si vás měl najmout? Je vaší specializací oprava topení v nově postavených kancelářích, nebo trubek ve starých domech? Definujte si klientelu tak přesně, jak jen je možné – ale nedělejte žádná definitivní rozhodnutí. Někdy se ukáže, že vaše cílová skupina je úplně jiná, než jste si zprvu mysleli. Jděte mezi lidi, ptejte se a zjistěte, co opravdu hledají a potřebují.
4. Jakým jazykem vaši klienti mluví?
Tahle už je těžší. Nemám totiž na mysli jazyk ve smyslu řeči, jako například němčina nebo angličtina. I když to je samozřejmě pro mezinárodní podnikání důležité. Ale teď mám na mysli ten neverbální typ jazyka, definovaný médii, kulturou a spoustou dalších věcí. Teenageři používají jiný jazyk než jejich rodiče a preferují například i jiný design. Pokuste se definovat sjednocující jazyk vaší cílové skupiny – jaký vzhled preferují, jaký slovník používají, jaké barevné kombinace jsou jim příjemné?
5. Dejte o sobě vědět.
Teď už víte, na co se zaměřuje vaše podnikání a kdo jsou vaši klienti, a je čas na závěrečný krok: Dejte o sobě vědět. Je třeba, abyste si našli cestu, jak komunikovat s klienty jejich vlastním jazykem a zároveň tak, abyste do toho dali i sebe. Pokud jsou vaší cílovou skupinou právnické firmy, měli byste například zvážit použití elegantního a jednoduchého písma. A to samé platí i pro výběr barev, stylu a výběr slov.
Vytváření firemního designu je proces. Buďte tedy pečliví a dbejte na detaily. Požádejte přátele, rodinu i klienty o zpětnou vazbu. Dejte tomu čas – vyplatí se to. Protože až budete mít hotovo, bude váš design už napořád vypovídat o jádru vašeho podnikání. Na každé faktuře, kterou odešlete. Navrhli jsi zistemo tak, aby rozumělo i vašemu jazyku – můžete jednoduše přidat do šablony své vlastní logo a začít pracovat.
S pozdravem, zistemo