Má váš podnik stránku na Facebooku? A účet na Twitteru? A co takhle Instagram nebo LinkedIn? Marketing na sociálních sítích může být matoucí pro mnohé podnikatele. Ale nebojte se! Naučte se jak na to a posuňte vaše podnikání na novou sociální úroveň. Zapojte publikum už dnes v pěti jednoduchých krocích. Ale nejprve pár informací o nebezpečí velkých sociálních sítích…
Skrytá past marketingu na sociálních sítí
Social Media Marketing je důležitou součástí dnešního podnikání. Platformy jako Facebook nabízí ohromné možnosti zaměření se na široké publikum i s velmi malými investicemi. A přesto se spousta menších podniků sociálních sítí bojí. Nebo na nich pracují jen napůl, takže se prezentují zmateně a nepřehledně, což lidi spíše odradí, než naláká.
Sociální sítě jsou sice virtuální, ale jejich uživatelé jsou lidé. Opravdoví lidé.
Internet je plný rad a strategií jak na sociální média, nápadů na obsah a nástrojů pro hromadnou správu účtů na Facebooku, Instagramu, Snapchatu a Twitteru. A jde o tohle – pokud pouze okopírujete nabízené rady, zrecyklujete nápady a dáte stejné věci na všechny vaše sítě, nemůžete uspět.
Sociální sítě jsou sice virtuální, ale jejich uživatelé jsou lidé. Opravdoví lidé. Jako vy nebo já. A my od vás chceme slyšet doopravdy.
Výhody sociálních medií
Sociální média vám poskytují šanci spojit se s klienty a publikem jedinečnou cestou. Představte si to jako místnost naplněnou miliardami lidí, ve které můžete mluvit s každým z očí do očí, udržovat soukromou konverzaci. Vyvstává ale problém: nejste jediní, kdo se o to snaží. Je důležité si uvědomit, že uživatelé sociálních sítí jsou neustále v obležení marketingových profesionálů, kteří se snaží získat jejich pozornost, jejich lajky a sdílení; ovlivnit je.
Pro mnoho vlastníků menších podniků je právě tato představa děsivá. Tak moc děsivá, že se ze strachu z konkurence raději ani do marketingu online nepouští. Tak poslouchejte , sociální skeptikové!
Podle webu Social Media Today:
- 90% B2B (business to business) podnikání získalo lepší publicitu díky sociálním médiím
- 72% sledujících určité firmy na Twitteru v budoucnu pravděpodobně od této firmy něco koupí
- 69% podnikání si vytvořilo základnu dlouhodobě sledujících uživatelů
- 50% B2B podnikání potvrdilo snížení nákladů na marketing
Ano, vytvoření úspěšné kampaně na sociálních sítích vyžaduje určitou snahu, čas a peníze. Ale čísla jasně ukazují, že investice do marketingu na sociálních sítích se vyplácí. A navíc: může to dokonce snížit vaše náklady na marketing.
Jak vytvořit poutavý obsah v 5 krocích
Vzhledem k tomu, že 47% uživatelů internetu na světě je přihlášeno na Facebooku, je poměrně jednoduché získat publicitu skrze sociální sítě. Lidé si mohou všímat vašich reklam a příspěvků. Klobouk dolů, pokud vám na ně dají svoje „líbí se mi“, nebo ještě lépe „super“. Ale cílem marketingu na sociální sítích je přimět lidi, aby šířili informace – sdíleli váš obsah.
Cílem marketingu na sociální sítích je přimět lidi, aby šířili informace – sdíleli váš obsah.
A co k tomu lidi vede? Zamyslete se: Kdy vy kliknete u příspěvku na „sdílet“? Jedině pokud na vás osobně zapůsobí jeho obsah. A právě to musíte udělat: Abyste získali pozornost uživatelů, musíte je brát vážně.
1. Vytvořte něco, co má hodnotu
Vytvořte něco, co má pro uživatele reálnou hodnotu. Ať už je to důležitá informace, příběh, který je nějak zasáhne, nebo je jen rozesměje. Existuje spoustu průvodců a tisíce článků na téma „jak vytvořit ten nejlepší obsah“. Ale pravdou zůstává, že neexistuje žádný jasný recept, ani žádná záruka úspěchu na sociálních sítích. Potřebujete být naopak zcela originální – musíte vytvořit něco, co má reálnou hodnotu. Udělejte něco, co vás dělá jedinečnými. Co dokáže jedině vaše podnikání.
Neexistuje žádný recept pro úspěšný sociální marketing. Pouze jeden: Vytvořte něco, co má hodnotu.
Jakmile toto přijmete, můžete se řídit určitými zásadami, které vám pomohou na cestě za úspěchem. Čtěte dál a naučte se pár základních pravidel pro tvorbu příspěvků, tweetů, nebo čehokoliv jiného, co vámi vybraná sociální platforma nabízí.
2. Používejte vizuálně výrazné prvky – obrázky, videa, grafy
Čísla mluví jasně: vizuální pomůcky mají větší vliv než psaná slova, nezávisle na použitém médiu. Protože:
- tři dny po tom, co slyšíte informaci, si pamatujete pouze 10% z ní. Pokud je informace doprovázená vizuálním prvkem, pamatujete si 65%, podle informací z webu Brain Rules od Johna Medina.
- pokud tweet obsahuje obrázek, existuje o 150% vyšší pravděpodobnost, že bude sdílený, než tweet bez obrázku, uvádí aplikace Buffer.
- příspěvek na Facebooku s obrázkem je 2,3krát sledovanější než bez něj, píše server Buzzsumo.
Ale prosím, nepřidávejte náhodný obrázek nebo graf jen proto, že musíte. Ano, i tak docílíte vyšší sledovanosti a lidé si spíše všimnou vašeho podnikání. Ale nepromluví to k nim ze srdce vašeho podnikání (tedy pokud v srdci vašeho podnikání není jen nezájem a nedostatek nápadů). Pouze pečlivě vybrané vizuály vám mohou pomoci získat žádoucí pozornost. A kdo ví, možná že i když NEPOUŽIJETE žádný obrázek, vystoupnete právě tím z řady a získáte tak větší pozornost a více fanoušků. Pravidla jsou pravidla – někdy je musíte porušit, abyste mohli být jedineční.
3. Vyberte si sociální síť
Podle serveru Statista měl Facebook k roku 2016 1,8 miliardy aktivních uživatelů, a díky tomu je momentálně nejpopulárnější sociální sítí. Pro srovnání: Tumblr má 555 milionů, Instagram 500 milionů a Twitter 313 milionů aktivních uživatelů, přičemž jejich počet nyní spíše klesá. Facebook je tak jasnou volbou, minimálně v globálním měřítku. Nicméně pečlivě se zamyslete: Jaký typ sledujících přesně hledáte? Na velikosti záleží mnohem méně, než si myslíte.
Jaký typ sledujících přesně hledáte? Na velikosti záleží mnohem méně, než si myslíte.
Pokud jste například fotograf, můžete zvážit jako výchozí síť Instagram; pokud chcete komunikovat hlavně s dalšími podnikateli, nabízí se jako priorita LinkedIn se svými 200 miliony profesionálních uživatelů. Existuje velké množství specializovaných sítí, z nichž by kterákoliv mohla být tou ideální platformou pro vaše podnikání. Vyberte si síť a tomu pak přizpůsobte obsah.
4. Poznejte svou sociální síť
Instagram a Snapchat se soustředí na vizuální stránku, Twitter má délku příspěvku omezenou na 140 znaků, Facebook má jiní omezení. Poznejte svou sociální síť – a pak si s ní pohrajte. Facebook je momentálně největší sociální sítí a zároveň i tou, kde jsou uživatelé nejvíce aktivní, uvádí server Forrester. Nicméně je důležité uvést i další důležitý fakt: Pro mnoho Američanů se dnes stala sociální media hlavním zdrojem zpráv. A to mění i způsob, jakým sociální sítě fungují – a způsob, jakým promlouvají ke svým uživatelům. Abyste poznali dobře svou sociální síť, musíte vědět, co od ní uživatelé chtějí a kdy to chtějí. A abyste to mohli zjistit, potřebujete znát ta správná čísla. Dobrým výchozím bodem pro vás mohou být stránky jako Statista či PewReasearchCenter; servery zaměřené na sledování sdíleného obsahu, jako například Buzzsumo, vám pomohou zmapovat nejčastěji sdílený obsah pro jakékoliv téma či síť, takže snadno uvidíte, co funguje – a co už někdo před vámi udělal. Protože přece nechcete, aby vaše stránka na sociální síti fungovala jen jako recyklace cizích nápadů, nebo ano?
5. Zaměřte se na svou cílovou skupinu
Kdo používá jakou sociální síť? Kdy? A proč vůbec lidi sociální sítě používají? Ke komunikaci, ano, ale hlavně pro zábavu; jako chvilku oddechu. Podle serveru Pew si 34% kancelářských pracovníků tajně zapíná Facebook apod., aby si dali pauzu od práce, 27% aby se spojilo s rodinou a přáteli a 24% aby pracovali na profesních kontaktech. A to je důležité vědět, abyste se mohli zaměřit na svou cílovou skupinu. Udělejte si jasno v tom, ke komu chcete mluvit, co chtějí a proč to chtějí.
Výzvou marketingu na sociálních sítích je získat pozornost lidí – ale cílem je změnit vaše publikum ve vaše zákazníky. Vaše příspěvky nemusí být nutně hned virální a oslovovat miliony. Pokud se chcete dostat k těm správným lidem ve správný čas, poskytněte jim něco hodnotného, co dokážete vytvořit jen a jedině vy.
Výzvou je získat pozornost. Ale cílem je získat zákazníky.
Je jisté, že budete muset vynaložit určitou snahu a zřejmě se vám to nepodaří přes noc. Snažte se, věřte svým instinktům a užívejte si zkoušení nových možností. Začněte chytře, postupujte pomalu a jděte do toho s nadšením – krok za krokem, příspěvek za příspěvkem. A jakmile tomu přijdete na kloub, nezískáte jen sledující, ale také zákazníky. A to velmi věrné.
S pozdravem, zistemo
PS: A co vy? Jaká je vaše nejoblíbenější sociální síť? A co vás popostrčí k tomu, abyste dali „líbí se mi“, začali někoho sledovat, nebo sdíleli příspěvek?