Freelance podnikání

Oživte svůj projekt! Umění řídít projekt a vyprávět příběhy

Bylo nebylo, lidé se vyvíjeli – a s nimi také umění vyprávění. Příběhy mají zvláštní moc: Uchvacují nás, vychovávají, děsí nás a zároveň nám dodávají odvahu. Dobrý příběh dokáže rozesmát a zároveň rozplakat. Příběhy se nám objevují na obrazovkách, následují nás i do našich snů. A pomůžou vám i s vaším dalším projektem.

Jak používat vyprávění v rámci řízení projektu

Umění vyprávět je tak staré jako lidstvo samo; schopnost vyprávět příběhy je možná dokonce tím, co nás odlišuje od ostatních tvorů. Po tisíce let si vypravěči získávali publikum jednoduše: Cestou hrdiny, nebo jak se jí jinak říká – monomýtem. Tradiční hrdinova cesta, jak ji popisuje lingvista Joseph Campbell, se skládá se tří částí: odchod, zocelení a návrat. Někdo (=budoucí hrdina) se rozhodne vydat se za dobrodružstvím do neznáma; jeho (její) síly jsou pak pokoušeny a podrobovány různým zkouškám, až se nakonec, po všech těchto překážkách, vrátí jako hrdina: muž (nebo žena), který se změnil k lepšímu.

Vyprávění příběhů a řízení projektu

No dobře, říkáte si možná. Ale co má nějaká cesta hrdiny společného s obchodními projekty? Jak uvidíte, všechno.

Cesta projektu

Podívejte se na svůj projekt jako na cestu: od prvního zárodku nápadu až po plnohodnotný projekt budete vy a vaši společníci čelit zejména nepředvídaným změnám. Abyste je porazili, budete postupně upravovat svůj koncept – dokud nedorazíte k požadovaným výsledkům.

Dobrý vedoucí projektu začíná cestu hrdiny, ehm, projektu zahajovacím meetingem a oslavuje jeho dokončení za bouřlivého jásotu. V průběhu projektu se budete vy i váš tým učit novým věcem. A budete selhávat. A budete bojovat – dokud nevyhrajete. A po tom všem se sice budete muset vrátit k obvyklému podnikání, přesto vás zkušenosti a učení změní.

Zní to zajímavě, nebo ne?

Síla vyprávění

V tom je právě krása vyprávění: Není to jen větší zábava než poslouchat předčítání z mapy nebo statistik – síla vyprávění leží hlouběji. Příběhy se nás dotýkají na velmi osobní a emocionální úrovni. Přeměna vašeho projektu v příběh povede k poutavým diskusím a zároveň pomůže vám a vašemu týmu mluvit o věcech tak, jak opravdu jsou. Proč?

Příběhy mohou být hluboké, ale nikdy nejsou abstraktní: Vypovídají o konkrétním člověku, který dělá určité věci, ne o číslech a časových rozvrzích. Místo aby přiřazovaly úkol x zaměstnanci Y, stávají se, pomocí vyprávění, lidé i povinnosti součástí širšího příběhu. Každá úkol má své místo v celku a každý člověk ovlivňuje výsledek.

Úspěšné řízení projektu: Příběh o třech dějstvích

1. Odchod hrdiny – Spuštění vašeho projektu

Ve fázi odchodu se musíte zbavit strachu z neznáma – známého také jako „psaní konceptu…

Ve fázi odchodu se musíte zbavit strachu z neznáma – známého také jako „psaní konceptu“… (everythingpossible | stock.adobe.com)

Ve fázi odchodu se musíte zbavit strachu z neznáma – známého také jako „psaní konceptu“. Využijte svou představivost a napište příběh s detaily a postavami tam, kde mají být. Pokuste se odhalit padouchy, hrdiny a jejich pomocníky. Možná že vašemu projektu stojí v cestě finanční ředitel, nebo limitují peníze hrdinskou představivost vašeho týmu? Pokud dáte projektu formu příběhu, může se vám podařit najít a hravě zničit záporáky. A navíc můžete pomocí svých nově nabytých schopnosti vyprávění příběhů změnit protivníky projektu v jeho zapálené podporovatele.

2. Zocelení – Testy a trápení

Připravte se k boji…

Připravte se k boji…(lassedesignen | stock.adobe.com)

Během druhé fáze to začne být zajímavé. Věci se někdy pokazí, nebo se třeba zkazí úplně všechno. Úkoly trvají mnohem déle, než se předpokládalo, zaměstnanci pracují jinak, než jak jste si mysleli: Překvapení jsou nutnou součástí. Přidejte pár napínavých momentů a hrdina vašeho příběhu bude vlastně neustále stavěn před další a další zkoušky. Ale víte co? S hrdinou to většinou dobře dopadne. Připravte se k boji: Vydržte všechna trápení, přizpůsobujte se výzvám a učte se z chyb – a váš projekt uspěje.

3. Návrat – Dokončení

Stejně jako hrdina musí zvládnout návrat do normálního života, vy musíte dokončit svůj projekt

Stejně jako hrdina musí zvládnout návrat do normálního života, vy musíte dokončit svůj projekt. (loreanto / stock.adobe.com)

Jakmile dorazíte na konec, všechno trápení skončí – ale práce ne. Stejně jako hrdina musí zvládnout návrat do normálního života, vy musíte dokončit svůj projekt. Nemůžete jednoduše opustit webovou stránku, produkt, nebo cokoliv, na čem jste pracovali. Ne. Stejně jako hrdina se musíte ujistit, že vaše odvedená práce žije dál i v měnících se podmínkách. Dokumentace projektu, přehledné účetnictví a plány do budoucna: všechny tyto složky jsou důležitou součástí té poslední části na cestě vašeho projektu za úspěchem.

A pak, teprve pak, můžete pracovat (a žít) šťastně až do smrti. Tedy alespoň dokud se neobjeví další dobrodružství.

S pozdravem, zistemo

podnikání a management


Také zajímavé

Týmové sledování času 4.0: Jednoduše, chytře a bezpečně

Jednoduché týmové měření času – Mít přehled o odpracovaných hodinách, přiřazovat je k jednotlivým projektům, klientům či úkolům a přeměňovat ve faktury během několika málo vteřin. Zní to příliš dobře, než aby to mohla být pravda?

sledování času

Jak zabezpečená jsou vaše podnikatelská data? Zkuste náš kvíz!

Mít data v bezpečí je důležité pro každého – obzvlášť v dnešní době narušování soukromí, ransomware a hackerských útoků. Jak zabezpečená jsou vaše podnikatelská data? Zkuste náš kvíz! Foto od: Amy Walters / stock.

podnikání a management účetnictví

Daň z prodeje, daň z příjmu… Co všechno musím platit?

Jaké daně platí majitelé menších podniků? Existuje speciální daň pro freelancery? A co je DPH? Čtěte dál, ať víte, jak si snadno poradit s daňovým přiznáním. Rada pro majitele menších podniků Každý rok přijde doba, kdy miliony majitelů podniků a podnikatelů padnou pod tíhou vyřizování daňových přiznání.

daně faktura podnikání a management

Vánoce, Vánoce přich… no však to znáte

Přichází doba Vánoc a s ní také doba hromadných e-mailů. Nestíháme ani kontrolovat schránky, které plní nejrůznější vánoční přání a zprávy od obchodních partnerů i přátel. zistemo vám pomůže získat zpět kontrolu nad vašimi e-maily s jednoduchou funkcí exportu adres.

podnikání a management

Sám za sebe? 5 pro a proti

Jak úspěšně podnikat aniž byste se museli zapojovat do týmové práce? Pracujte sami na sebe! Elektrikáři, designéři…někteří lidé mnohem radši pracují sami a věřte tomu, nebo ne, daří se jim. Připravili jsme pro vás 5 největších výhod a nevýhod práce „sólo“.

podnikání a management freelancer

6 vlastností nezbytných pro každou chytrou aplikaci s pracovními výkazy. Má je ta vaše?

Chytrá aplikace pro pracovní výkazy není jen na sledování odpracovaných hodin. Měla by pomáhat vám i vašemu týmu pracovat efektivněji. Měla by umožnit, abychom toho v pracovní době zvládli co nejvíc, a lépe vyvážit poměr práce a volného času.

podnikání a management sledování času účetnictví faktura

Pracujte chytře a nechte si zaplatit rychleji!

Kreditní karta není potřeba, zrušit to můžete kdykoli.