Pay-What-You-Want

Pay-What-You-Want: Risk, nebo záruka férové ceny?

Správná cenová strategie je základem každého podnikání – obzvlášť pak těch menších, které bojují s většími konkurenty. Ale co kdyby existovala cesta ven z cenových nesnází? Představujeme model Pay-what-you-want (PWYW), tedy “Platťe-kolik-chcete”.

Co to vlastně znamená?

Koncept pay-what-you-want, případně „Zaplaťte kolik si přejete“ není ničím novým. Vezměte si například dýška – klasický případ participativních cen. Zákazník platí za službu, a to právě tolik, na kolik je s ní spokojen. Ani více, ani méně.

Pay-What-You-Want: Risk, nebo záruka férové ceny?

Dýško – bonusová platba – má ve většině zemích svá pravidla – obvykle tvoří určité procento účtu. Díky modelu pay-what-you-want se zákazníci mohou rozhodnout, kolik celkem zaplatí. Zní to sice riskantně, ale není to tak! PWYW je mnohem úspěšnější systém, než si myslíte!

Příběh Humble Bundle

Humble Bundle, online obchod s videohrami například pracuje zcela na principu pay-what-you-want. Zákazníci si mohou vybrat hromadu her, zaplatit, kolik chtějí a začít hrát – a takhle společnost už vydělala miliony dolarů (ze kterých šlo 65 milionů dolarů na charitu v USA). Mnoho muzikantů, umělců a restaurací rovněž používá PWYW systém k prodeji svého zboží – a žádný z nich toho nelituje. Naopak, většina hlásí větší prodej a spokojenější, vracející se zákazníky.

Výzkum participativního stanovení ceny

Výzkumníci z německé Univerzity J. W. Goetheho ve Frankfurtu zkoušeli PWYW v roce 2008 a došli k závěru, že „výdělky za dva ze tří sledovaných kategorií produktů byly vyšší s PWYW cenami než při běžném prodeji“. Dvě ze tří podnikání si opravdu vedou lépe, pokud nechají ceny na svých zákaznících. Žádné z nich nezaznamenalo klienty, kteří by vůbec nezaplatili. Finální částka, kterou zaplatili, odpovídala nabídnuté ceně s přihlédnutím k férovosti, míře spokojenosti a výši příjmu. K čím vyšší částce takovým odhadem dospěli, tím vyšší částku zaplatili. Kategorií, který se při použití modelu PWYW dostala s příjmy níž, bylo kino. Zákazníci považovali nabídnutou cenu, tedy běžnou cenu za lístek do kina, za příliš vysokou, a proto zaplatili méně.

PWYW a zhodnocování

PWYW nedostane vaše podnikání do situace, kdy byste za své produkty či služby nedostávali nic. Naopak, může vést k jejich zhodnocování. Nabídnout službu (nebo produkt) klientovi s rizikem, že za ni nemusíte dostat zaplaceno, vyžaduje velké množství odvahy. Nabízet službu, jejíž cena bude jen tak vysoká, jak vysoká je míra spokojenosti zákazníka, zároveň ale funguje pro zákazníka jako záruka spokojenosti. Model pay-what-you-want nesnižuje očekávání klienta – naopak zvyšuje motivaci k nákupu. Zákazník je ochotný koupit si víc a rychleji, pokud je cena na něm. A bonusem PWYW jsou také věrní zákazníci.

PWYW – Plaťte kolik MŮŽETE?

Pro mnohé je systém pay-what-you-want cestou od brutálního meritokratického kapitalismu směrem k férovější, demokratičtější společnosti, kde jsou ceny přizpůsobovány finančním možnostem zákazníků. S pomocí PWYW systému si může každý koupit své oblíbené hudební album, najíst se v restauraci, nebo jet taxíkem. Na druhou stranu celý systém stojí na vzájemné loajalitě – platit za produkt znamená také brát ohled na potřeby výrobce. PWYW zatím bylo použito jen omezeně ve velmi specifických oblastech. Co by se stalo, kdyby takový systém používali všichni je zatím nejasné.

Stinná stránka proměnlivých cen

Předání ceny čistě do rukou zákazníků má samozřejmě i své stinné stránky. Nejvíce zřejmá je ta, že ztrácíte přehled ve svých příjmech. Přestože výzkum i zkušenost dokazují opak, risk toho, že nevyděláte nic, zůstává aktuální. A stejně tak i nemožnost plánovat příjmy. Jestliže si nikdy nemůžete být jisti, kolik určitým produktem vyděláte, může být obtížné plánovat dopředu. Moje rada pro ty, kteří by chtěli zkusit model PWYW je: Začněte s navrhováním cen – zákazník pak může před koupí cenu upravit podle svých představ. A pokud někdo zaplatí méně, nebo dokonce vůbec nic, požádejte ho o udání důvodu, ať se můžete příště poučit.

Takže – nebojte se a zkoušejte nové modely stanovení cen. Budoucnost je ve vašich rukou!

S pozdravem, zistemo

podnikání a management účetnictví


Také zajímavé

Chytrá aplikace pro sledování času

Bez aplikací jako by podnikání ani nebylo. 85% uživatelů smartphonů (což jsme v podstatě všichni) upřednostňuje aplikace před mobilními webovými stránkami. A jak už víte, zistemo se v podnikání vyzná, a proto jsme vytvořili zistemo App – nejlepší aplikaci pro sledování času na trhu, dostupnou pro iPad, iPhone i Android.

sledování času

Zpráva o zisku a ztrátě. Jak výdělečné je opravdu vaše podnikání?

Zpráva o zisku a ztrátě, přehledy příjmů, čistý zisk a provozní zisk – víte, kam tím mířím? Ano, správně. Je na čase postavit se čelem obávané otázce: Jak výdělečné je moje podnikání?

podnikání a management daně sledování času

Obchodní výdaje pod kontrolou s tou nejlepší aplikací

Hledáte nejlepší aplikaci pro sledování výdajů na váš Android či iPhone? Jednu vám rozhodně můžeme doporučit. Jistě, zdá se, že si poněkud straníme. Ale kdo v dnešní době ne? Která aplikace je na sledování výdajů opravdu ta nejlepší?

faktura podnikání a management sledování času účetnictví

Co je faktura a na co všechno je třeba dát si pozor?

Zakládáte si nové podnikání? Dostali jste zrovna první objednávku a musíte vystavit svou první fakturu? A víte opravdu, co to taková faktura je a co by měla všechno obsahovat? Jelikož by někteří z vás mohli váhat, co na fakturu napsat a co ne, dali jsme dohromady základní informace, které potřebuje majitel podniku nebo freelancer znát.

faktura účetnictví

Vaše podnikání na sociálních sítích: Vytvořte poutavý obsah v 5 krocích a vyhněte se jednomu velkému pádu

Má váš podnik stránku na Facebooku? A účet na Twitteru? A co takhle Instagram nebo LinkedIn? Marketing na sociálních sítích může být matoucí pro mnohé podnikatele. Ale nebojte se! Naučte se jak na to a posuňte vaše podnikání na novou sociální úroveň.

budoucnost podnikání účetnictví podnikání a management

Chytře na startup: 4 nejlepší strategie pro začínající podnikatele

Opravdu potřebujete podnikatelský plán? Ne, nepotřebujete. Alespoň podle Erica Ries, který přišel s chytrou metodou, jak na startup. Ale dejte si pozor, to je totiž jen poloviční pravda. Zjistěte víc o produktech s minimální funkcionalitou (minimum viable products – MVP), rychlém rozvoji podnikání a rozvoji zaměřeném na zákazníka, naučte se v rámci svého vlastního podniku pracovat podle metod chytrého startupu – i pokud už podnikáte delší dobu.

budoucnost podnikání podnikatel podnikání a management

Pracujte chytře a nechte si zaplatit rychleji!

Kreditní karta není potřeba, zrušit to můžete kdykoli.