Co mají společného Bill Gates, Mark Zuckerberg a Warren Buffet? Jsou bohatí, ano. Ale jak to dokázali? Tvrdá práce? Určitě. Odhodlání? Pravděpodobně. Štěstí? Možná. Ale rozhodně používají kreativitu jako podnikatelský prostředek.
Kreativita a úspěch v podnikání
82% společností vidí kreativitu jako hnací sílu v cestě za úspěšným podnikáním. Studie provedená společností Adobe a Forrester Consulting uvádí zjištění, že „společnosti, které podporují kreativitu, předčí sobě rovné i konkurenci v klíčových ukazatelích výkonnosti, včetně nárůstu příjmů, podílu trhu a výběru zaměstnanců.“ A překonání konkurentů je koneckonců to, co v podnikání chceme všichni. Řešit problémy či vytvářet nové trendy – kreativita je důležitá. Ale jak zvládnout být kreativní na povel?
Jak být kreativní, když je třeba
Nejdřív špatné zprávy: Nikdy nevíte, kdy zrovna dostanete dobrý nápad. Může to být ve sprše, při venčení psa – nebo, častěji, to může být v kanceláři, když řešíte nějaký problém.
Ale mám pro vás také dobrou zprávu: Kreativitu se můžete naučit. Je to opravdu tak, nikdy nevíte, kdy přijdou dobré nápady, ale můžete zalévat půdu, ze které porostou.
Jak být kreativní ve chvíli, kdy je to potřeba? Není to tak těžké – ale musíte mít odvahu. (Foto z: stock.adobe.com | UBER IMAGES)
Laterální myšlení a vaše podnikání
Jak dobře ví každý, kdo se kreativitou živí, existují techniky, jak posílit kreativní myšlení – a jsou velmi účinné. Dobré nápady jen výjimečně vznikají z ničeho. Vyžadují čas, trpělivost a určité otevření mysli – jev, kterému známý psycholog Edward de Bono říká laterální myšlení. Laterální myšlení je opakem myšlení logického, kritického. Místo abyste postupovali od jednoho bodu ke druhému, umožňuje vaší mysli pohybovat se ve všech směrech, tam i zpět. Záleží méně na konstatování faktů, pohledu na to, co je, a více na tom, co může být. Výzvou laterálního myšlení je zbavit se vašich vnitřních bariér, cílem je získat novou perspektivu na již existující věci. De Bono a jeho společníci vytvořili několik technik, které pomáhají aktivovat schopnost mozku myslet laterálně.
1. Metoda 635
Nebojte, nebudu vás nudit starou dobrou metodou brainstormingu, při které si zapíšete jakoukoliv ideu – COKOLIV! – co vás napadne k zadanému tématu (přestože já osobně ji považuji za velmi účinnou). Mám pro vás něco o poznání důmyslnějšího (a zábavnějšího!): Brainwriting, neboli Metodu 635.
Jedná se o skupinovou techniku, které přiměje mozky vašeho týmu myslet rychleji (a lépe) než kdy dříve. Pravidla jsou celkem jednoduchá: Šest (nebo méně) lidí napíše tři nápady v pěti minutách. Po uplynutí časového limitu předají sepsané nápady člověku po pravici a celý proces začíná znovu. Vše je možné – neexistuje špatný nebo správný nápad, dokonce ani vlastnictví nápadu. Každý může používat sousedovy nápady a pracovat s nimi dál a dál a dál. Touto cestou získáte 108 nápadů za 36 minut; a alespoň jeden z nich bude vhodný pro další práci.
2. Metoda šesti klobouků
Tato metoda je o něco komplikovanější – a některým účastníkům se může zdát nepřirozená. Nicméně může být velmi účinným nástrojem pro řešení problémů a inovaci.
Základní předpoklad je následující: váš mozek si zvykl přemýšlet jen určitými cestami. Abyste mohli vytvořit něco nového, musíte otevřít další cesty.
Šest klobouků inspirovaných psychologem Ewardem De Bono (ilustrace od cienpiesnf | stocks.adobe.com)
Podle Ewarda De Bono existuje 6 cest či směrů a ke každému je přiřazena jedna barva: a právě to je šest pomyslných klobouků.
Během diskuse mají na hlavě všichni účastnící stejný klobouk ve stejnou dobu a dívají se na problém ze stejného úhlu pohledu. Po určité době vymění klobouk, takže kolektivně vymění také úhel pohledu. Výsledek: prodiskutujete problém ze všech úhlů a uvědomíte si, jak jednostranné může být vaše myšlení.
3. Pughova metoda
Pughova metoda, (někdy také pod názvem Morphological Matrix aj.), je velmi analytickou cestou ke kreativitě. V podstatě řešíte problém tak, že si ho rozdělíte na jeho základní části. Jakmile části určíte, přemýšlíte nad možnými parametry pro každou část, takže vám vzniká tabulka. Řekněme například, že chcete vymyslet novou příchuť zmrzliny. Doteď jste prodávali zmrzlinu především malým dětem, rodičům a teenagerům – to budou vaše části. Jedním z parametrů může být chuť, která může být sladká, kyselá či ostrá. Dalším parametrem je konzistence, tedy buď jemná, krémová, nebo s kousky uvnitř. Pak kombinujete různými způsoby parametry a možnosti, které pod ně spadají, abyste dospěli k nejlepšímu možnému řešení vašeho problému.
Pughova metoda vám umožňuje vytvářet nová spojení
A máte výsledek: vaše nová zmrzlina pro děti by měla mát sladkou chuť, jemnou konzistenci a měla by být světlá – nebo možná chcete její chuť něčím zvýraznit? Rozhodnutí je zcela na vás, ale Pughova metoda vám umožní vytvářet spojení, která jste ještě nikdy nevyzkoušeli.
A právě to je pravé tajemství kreativního úspěchu: odvažte se přemýšlet tak, jak jste se ještě nikdy nad věcí nezamysleli.
Dejte nám vědět: jaká je vaše oblíbená technika pro zlepšení kreativity?
S pozdravem, zistemo